لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

واکنش نهادهای امنیتی افغانستان به گزارش سیگار: حملات خودی کاهش یافته


شماری از نیروهای اردوی ملی افغانستان در حال اجرای عملیات
شماری از نیروهای اردوی ملی افغانستان در حال اجرای عملیات

نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان در واکنش به گزارش بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می‌گویند که در یک سال گذشته حملات خودی در میان نیروهای دفاعی و امنیتی افغان کاهش یافته است.

"حملات خودی" معمولاً به حملاتی گفته می‌شود که افراد نفوذی گروه‌های شورشی، به ویژه گروه طالبان در میان نیروهای امنیتی علیه این نیروها انجام می‌دهند.

دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه‌ای گفته که تنها در سه ماه سال جاری میلادی ۳۰ حمله خودی در صفوف نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در سال‌های گذشته نگرانی‌ها از حملات خودی در میان نظامیان افغان مطرح بود، اما حالا به گفته او در این باره هیچ نگرانی وجود ندارد.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع
فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع

او افزود: "گراف حملات خودی در صفوف نیروهای اردوی ملی کاهش داشته است. ما در این باره طرزلعمل‌هایی به وجود آورده‌ایم که براساس آن نگرانی‌های موجود در این زمینه رفع خواهند شد."

در همین حال، وزارت داخله افغانستان نیز گزارش اداره بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان، سیگار در مورد افزایش حملات خودی در صفوف نیروهای امنیتی افغان را "نادرست" می‌داند.

نصرت رحیمی، سخنگوی این وزارت، به رادیو آزادی گفت که پیش از این افراد نفوذی مخالفان مسلح در صفوف نیروهای پولیس فعالیت داشتند و در برخی موارد حملات خودی صورت می‌گرفت.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت امور داخله

اما به گفته آقای رحیمی، حالا از نفوذ مخالفان مسلح در میان نیروهای امنیتی جلوگیری شده و نگرانی‌ها در مورد حملات خودی نیز "بی‌جا" است.

دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارشی تازه گفته است که از اول جون تا آخر ماه اگست سال ۲۰۱۹ میلادی ۳۰ حمله خودی در صفوف نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته است.

سیگاردر مورد آمار تلفات ناشی از این حملات به نظامیان افغان چیزی نگفته، اما تاکید کرده که حملات خودی در صفوف نیروهای امنیتی افغان در مقایسه به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

نشان بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)
نشان بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار)

در همین حال، امرالله امان، کارشناس نظامی افغان گزارش دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار را تائید می‌کند.

آقای امان می‌گوید که هنوز نیز نیروهای امنیتی و دفاعی افغان با نارسایی‌های استخباراتی رو‌به‌رو هستند.

او افزود: "سیگار در زمان بسیار مناسب این گزارش را پخش کرده است."

این کارشناس امنیتی گفت: "نیروهای امنیتی و دفاعی در بخش استخباراتی مشکلاتی دارند. نهادهای مربوط در این زمینه توجه جدی نمی‌کنند. به همین علت در برخی موارد این مشکلات به وجود می‌آید."

گزارش سیگار در مورد حملات خودی در میان نظامیان افغان در حالی پخش می‌شود که پیش از این نیز گزارش‌هایی از چنین حملات در برخی ولایت‌ها مانند هلمند، کندهار و ننگرهار منتشر شده است.

نهادهای امنیتی افغانستان قبل از این نیز بارها گفته‌اند که برای جلوگیری از تکرار چنین حملات طرزالعمل‌های جدی را تطبیق کرده‌اند اما گزارش سیگار نشان می‌دهد که هنوز در این زمینه چالش‌های جدی وجود دارد.

XS
SM
MD
LG