لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

تبصره نیویارک تایمز در مورد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان


  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به موضوع انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پرداخته است.

مقاله نویس گفته رأی دهندگان با وجود صدها حملۀ طالبان به پای صندوق‌های رأی رفتند. اما پس از تقریباً دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، اعلام نتیجۀ آن به تکرار به تأخیر افتاده است. در ادامه به اعتراض‌های هم اشاره شده که از روند تفتیش و بازشماری آرا در چند ولایت جلوگیری کرده است.

هنوز معلوم نیست که نتیجۀ ابتدایی انتخابات مشخصاً چی وقت اعلام می‌شود.

در ادامه می‌خوانیم که، با ادامۀ جنجال انتخاباتی چالش‌های امنیتی هم موجود اند.

مقاله نویس از یک طرف به تشدید جنگ در برابر طالبان اشاره کرده و از طرف دیگر گفته، ادارۀ دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده ظاهراً مصمم به نظر می‌رسد تا به هر قیمتی شمار نیروهای امریکایی در افغانستان را پس از ۱۸ سال به طور چشمگیر کاهش دهد.

در بخشی دیگری از مطلب به ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان پس از جنجال انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ پرداخته شده. اما در ادامه آمده که، دیپلوماتان غربی در کابل پیوسته گفته اند که جامعۀ جهانی، به ویژه ایالات متحده، این بار به میانجیگری برای دستیابی به معاملۀ مشابۀ حوصله ندارند.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله از نامزدان برجستۀ این انتخابات هستند. در مطلب نیویارک تایمز می‌خوانیم که هر دو نامزد ادعای پیشتازی کرده اند. مقاله نویس گفته، بسیاری از ناظران به این باورند که احتمال دارد انتخابات به دور دوم برود.

  • انترنشنل پالیسی دایجست

نشریۀ انترنشنل پالیسی دایجست مقالۀ چاپ کرده با این عنوان که، سازمان ملل متحد زنان افغانستان را فراموش نکرده است.

مقاله نویس به ایجاد گروه به نام دوستان زنان در افغانستان در چارچوب سازمان ملل متحد پرداخته که رهبری آن را عادله راز نمایندۀ دایمی افغانستان و کارین پیرز همتای بریتانیایی‌اش در این سازمان به عهده دارند.

وظیفۀ این گروه تقویت نقش زنان در افغانستان خوانده شده است.

مقاله نویس ضمن بی‌پیشینه خواندن این ابتکار گفته که این گروه در زمان مهمی ایجاد شده. او در ادامه گفته که ایالات متحده بر خروج نیروهایش از افغانستان غور می‌کند و طالبان در گفت‌وگوهای صلح اشتراک می‌کنند. نویسنده گفته، این دو موضوع مهم می‌تواند بر زندگی زنان افغانستان تأثیر بگذارد.

در ادامه می‌خوانیم که، ۱۸ سال پیش، جامعۀ جهانی در حمایت از زنان افغانستان در کنار ایالات متحده ایستاد و اقدام روز دوشنبه، به باور نویسندۀ مطلب، گامی دیگری در آن مسیر است.

XS
SM
MD
LG