لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۶

سرخط: 'هیچ گروه و فردی حق ندارد که روند ملی کشور را "گروگان" بگیرد'


رخی از روزنامه‌های چاپ کابل
رخی از روزنامه‌های چاپ کابل

روزنامه‌های چاپ امروز کابل سرمقاله‌ها و مطالب تحلیلی خود را به بررسی موضوع بازشماری آرا و تاثیر لایحه جدید برای صلح از سوی سناتوران امریکایی اختصاص داده‌اند.

  • سرخط ​

روزنامه سرخط نوشته است که کمیسیون مستقل انتخابات در ۲۵ ولایت روند بازشماری آرا را به پایان رسانده و مواد انتخاباتی ۱۷ ولایت به دفترمرکزی نیز منتقل شده است. سرمقاله افزوده که در ۷ ولایت دیگر بازشماری آرا به دلیل تحریم یک تیم خاص آغاز نشده و این امر کار کمیسیون را با تأخیر مواجه کرده است.

در ادامه این سرمقاله ذکر شده است که کمیسیون مستقل انتخابات مسئولیت دارد که کارهایش را طبق قانون و تقویم انتخاباتی در زمان معین آن تکمیل و نتیجه ابتدایی انتخابات را اعلام کند.

به باور سرمقاله سرخط، هیچ گروه و هیچ فردی حق ندارد که روند ملی مرتبط با سرنوشت کشور را "گروگان" بگیرد و در برابر آن موانع ایجاد کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا نوشته است که روند انتخابات طوری که از آغاز تخمین شده بود، به همان مسیر روان است و اکنون که ۵۷ روز از انتخابات گذشته هنوز هم نتیجه ابتدایی آن اعلام نشده است موضوع تقلب و تخلف روشن نشده و مداخلات هم متوقف نشد.

نویسنده سرمقاله افزوده که در حال حاضر موضوع تنش‌ها، در واقع بحث بر سر احترام به آرای مردم و دموکراسی نیست، بلکه به نظر روزنامه، مسئله این است که برخی گروه‌ها می‌خواهند به گونه‌ای قدرت را در پنج سال آینده به‌دست خود بگیرند. روزنامه از گروه خاصی نام نبرده است.

  • هیواد

اما روزنامه دولتی هیواد سرمقاله خود را به بررسی موضوع صلح و لایحه جدیدی که اعضای مجلس سنای امریکا ارائه کرده، پرداخته است.

سرمقاله افزوده که دو عضو مجلس سنای امریکا لایحه ترتیب داده‌اند که بر اساس آن کانگرس امریکا می‌تواند بر روند صلح افغانستان نظارت کند تا این کشور نه تنها دستاوردهای خود را در افغانستان حفظ کند، بلکه نگذارد که افغانستان بار دیگر به "لانه تروریزم" تبدیل شود.

سرمقاله‌نویس هیواد معتقد است که در این لایحه علاوه بر حقوق بشر و حاکمیت قانون، به آزادی بیان و جامعه مدنی هم توجه شده است. به نوشته هیواد، در این لایحه آمده است که توافقنامه نهایی صلح با گروه طالبان باید پیش از امضا به کانگرس فرستاده شود و همچنین موضوع تضمین ضد تروریزم، خروج نیروهای امریکایی، مذاکرات افغانی و آتش‌بس هم در آن درج شود.

سرمقاله نویس این روزنامه دولتی به این باور است که لایحه جدید کانگرس امریکا روند صلح افغانستان را تضمین می‌کند و به مردم اطمینان می‌دهد که افغانستان بار دیگر به "لانه تروریزم" مبدل نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG