لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۶

شماری از نمایندگان پارلمان خواستار اعلام زودتر نتایج انتخابات شدند


شورای ملی افغانستان
شورای ملی افغانستان

برخی اعضای شورای ملی افغانستان می‌گویند کمیسیون مستقل انتخابات این کشور باید نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را هرچه زودتر اعلام کند.

آنان در حمایت از تیم دولت‌ساز به رهبری محمد‌اشرف غنی روز یکشنبه در یک نشست خبری گفتند که اگر کمیسیون توانایی اعلام نتایج را ندارد، باید حکومت در حمایت از کمیسیون دست به کار شود.

از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان نزدیک به دو ماه می‌گذرد، اما تا حال نتایج ابتدایی آن اعلام نشده است.

محمداقبال صافی از اعضای ولسی جرگه گفت: "ما امیدوار هستیم که کمیسیون مستقل انتخابات هر‌چه زودتر نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کند. اگر کمیسیون در این راستا توان ندارد، ما از حکومت می‌خواهیم که اقدام کند."

به گفته آقای صافی، نتایج انتخابات باید مورد قبول تمام نامزدان انتخابات باشد.

محمدآصف صدیقی، معاون دوم مشرانو جرگه می‌گوید تاخیر در اعلام نتایج انتخابات بر زندگی مردم تاثیرات منفی وارد کرده است.

آقای صدیقی گفت: "اعلان نشدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری روی پروسه صلح هم تاثیرات خود را دارد. اگر نتایج زود اعلام نشود، ما نمی‌توانیم در بخش صلح گام‌های خوبی برداریم."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید نتایج ابتدایی انتخابات را پس از تکمیل شدن تفتیش و بازشماری آرا اعلام خواهد کرد.

کمیسیون انتخابات در هژدهم ماه عقرب روند بازشماری و تفتیش ۸۲۶۶ محل رای‌دهی را در ۳۴ ولایت افغانستان آغاز کرد، اما این کار کمیسیون با واکنش برخی تیم‌های انتخاباتی روبه‌رو شد. در حال حاضر به دلیل اعتراض برخی دسته‌های انتخاباتی، دفاتر ولایتی کمیسیون انتخابات در هفت ولایت بسته است.

ذبیح سادات، از سخنگویان کمیسیون انتخابات روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که بازشماری و تفتیش آرا در ۲۶ ولایت تکمیل شده است.

آقای سادات افزود: "کمیسیون انتخابات بر اساس قانون روند بازشماری و تفتیش آرا را در ۲۶ ولایت با موفقیت به پایان رسانده. کمیسیون انتخابات بر اساس قانون این توانایی را دارد تا نتایج را اعلام کند."

سخنگوی حکومت افغانستان حاضر نشدند در مورد اظهارات نمایندگان مجلس اظهار نظر کنند.

XS
SM
MD
LG