لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۴

هشت صبح: تنش‌ها میان تیم‌های انتخاباتی تندتر شده است


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب تحلیلی خود را به بررسی چالش‌های انتخاباتی و ائتلاف نامزدان اختصاص داده‌اند.

  • هشت صبح

روزنامه هشت صبح نوشته است که تنش‌ها میان تیم‌های انتخاباتی به صورت بی‌سابقه‌ای تند شده است. به نوشته روزنامه، دسته‌های انتخاباتی مواضع بسیار تندی علیه‌ هم‌دیگر می‌گیرند و یک‌دیگر را به "گسترش نفرت نژادی" متهم می‌کنند.

روزنامه افزوده که این وضعیت نشان می‌دهد که بحران به مرحله خطرناکی گذار کرده است و اگر همین طور ادامه یابد، دو طرف به نمایش قدرت روی می‌آورند.

اما سرمقاله‌نویس هشت صبح معتقد است که همه‌ سیاست‌مداران مربوط به هر دسته انتخاباتی نباید دهه‌ هفتاد خورشیدی را فراموش کنند و اجازه ندهند که وضعیت بیش از این بحرانی شود.

  • سرخط

روزنامه سرخط نوشته است که با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برخی نامزدان گروه‌ها و اشخاص تحت نام‌های مختلف تلاش کرده‌اند تا میان افغان‌ها فاصله و مشکلات ایجاد کنند.

روزنامه افزوده که اکنون شماری از نامزدان علاوه بر تحریم بازشماری آرا از سوی کمیسیون انتخابات در مورد بحران‌های احتمالی و بیرون شدن وضعیت از کنترول هشدار می‌دهند.

به باور سرمقاله‌نویس سرخط، "دشمنان افغانستان" و شماری از سیاستمداران و گروه‌های سیاسی در کشور با تمام قدرت تلاش دارند که با ایجاد فاصله میان افغان‌ها، مشکل را بیش از این بزرگ و از آن به نفع خود استفاده کنند.

اما سرمقاله سرخط پیشنهاد می‌کند که مردم باید برای آینده و داشتن زندگی راحت، کار کنند و کشور را از وضعیت کنونی نجات دهند.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در عنوان سرمقاله خود این پرسش را مطرح کرده است که تلاش برای تشکیل ائتلاف از سوی نامزدان برای چیست؟

به باور سرمقاله‌نویس هیواد، دید و بازدیدهای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری در این اواخر "تعجب‌آور" و "نگران‌کننده" است.

سرمقاله‌نویس هیواد می‌نویسد که رهبران این تیم‌ها تا دیروز هم با یکدیگر اختلاف داشتند، اما اکنون به خانه‌های همدیگر می‌روند و برای منافع مشترک خود برای تشکیل ائتلاف مشترک تعهد می‌بندند.

به باور سرمقاله‌نویس، به میان آمدن چنین ائتلاف‌ها وضعیت جاری را بیش از این بحرانی می‌سازد و به دلیل همین مشکلات و اختلافات افغان‌ها امروز با چالش‌های جدی مواجه‌اند. به نوشته روزنامه، بهای مواد خوراکی به آسمان رسیده، تاجران داخلی و خارجی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند و همه کار و بار متوقف است.

سرمقاله‌نویس هیواد افزوده است که کمیسیون انتخابات باید دیگر تحت فشار قرار نگیرد و کارهای خود را قربانی "خواست‌های نادرست برخی" نکند.

XS
SM
MD
LG