لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۹

'فهرست کارمندان متهم به جرایم انتخاباتی به کمیسیون شکایات نرسیده است'


با گذشت نزدیک به یک هفته از زمان تعیین شده برای معرفی کارمندان متهم به تخلفات انتخاباتی کمیسیون انتخابات، هنوز این کارمندان به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی نشده‌اند.

قطب‌الدین رویدار، عضو کمیسیون شکایات انتخاباتی روز سه‌شنبه (۵ قوس) به رادیو آزادی گفت که کمیسیون مستقل انتخابات برخلاف تصمیم قبلی خود هنوز این تصمیم را عملی نکرده است.

او گفت:‌ "فیصله کمیسیون مستقل انتخابات برای ما رسیده و در آن واضح شده که در ۲۸ عقرب باید این فهرست را به ما می‌فرستاد، اما چنین نشد. دیروز آوازه‌هایی بود که آنان این لیست را به دفاتر ولایتی کمیسیون شکایات انتخاباتی سپرده‌اند."

کمیسیون مستقل انتخابات در (۲۵ ماه عقرب) تصمیم گرفت که کارمندان متهم به تقلب‌های انتخاباتی این کمیسیون را به کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی کند.

در فیصله‌نامه کمیسیون مستقل انتخابات از دارالانشای این کمیسیون خواسته شده که فهرست نام‌های این کارمندان را تا (۲۸ ماه عقرب) به کمیسیون شکایات انتخاباتی بفرستد.

این کمیسیون همچنین به تاریخ (۲۹ ماه عقرب) به رادیو آزادی گفته بود که لیست آن عده از کارمندانش که متهم به تقلب‌های انتخاباتی هستند از سوی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات امضا شده و در یکی یا دو روز به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده خواهد شد.

عصمت الله مل معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عصمت الله مل معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

اما حالا عصمت‌الله مل، معاون کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که هنوز کار برای تهیه این فهرست ادامه دارد.

او گفت:‌ "تمام افرادی که تقلب کرده‌اند، پس از دریافت اسناد و شواهد در مورد آنان، فهرست نام‌های‌شان به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده خواهد شد. در این زمینه کار ادامه دارد و به‌زودی این لیست فرستاده می‌شود. چون کارهای عملیاتی ما جریان دارد و این کار به دقت بیشتر نیز نیاز دارد، تأخیر صورت گرفت. این فهرست پس از تکمیل شدن به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده خواهد شد."

در همین حال، برخی از نهادهای ناظر انتخابات می‌گویند که کمیسیون مستقل انتخابات در اجرای هر تصمیم خود کوتاه آمده است.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا) می‌گوید به نظرمی‌رسد که این کمیسیون در عملی کردن تصمیم‌های خود جدی نیست.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا)
یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف و عادلانه افغانستان (فیفا)


رشید افزود:‌ "عدم تطبیق فیصله‌های کمیسیون مستقل انتخابات به معنی بُران ساختن بیشتر شمشیر نامزدان معترض انتخابات است. این کار به حیثیت کمیسیون صدمه می‌زند. همچنین تاخیر در تطبیق فیصله‌ها در برابر اعلام نتایج نیز مانع ایجاد می‌کند."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این نیز در تطبیق برخی تصامیم خود کوتاه آمده است.

تاخیر چند مرتبه‌ای در اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و آغاز بازشماری و تاخیر در آن مواردی‌اند که کمیسیون مستقل انتخابات به علت آن با انتقادهای جدی روبه‌رو شده است.

XS
SM
MD
LG