لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۵

نگرانی‌ها از فروش فرزندان خانواده‌های آوارگان داخلی در هرات


شماری از خانواده های آوارگان داخلی در ولایت هرات
شماری از خانواده های آوارگان داخلی در ولایت هرات

آمار فروش کودکان آوارگان داخلی با رسیدن فصل سرما در هرات افزایش یافته است. شماری از آوارگان داخلی در هرات می‌گویند به دلیل فقر و تنگدستی فرزندان خود را می‌فروشند.

عبدالغفار، آواره داخلی از ولایت بادغیس در هرات یکی از این آنها است. او هشت فرزند دارد و در آستانۀ فصل سرما زیر خیمه‌ به سختی زندگی می‌کند. عبدالغفار به همین دلیل یک فرزند خردسالش را فروخته است.

او گفت:‌ "دختر دو ساله‌ام را به یک‌صد و پنجاه هزار افغانی فروختم. به من ده هزار روپیه می‌دهد. مجبور هستم که دختر دیگری خود را که یک‌ساله است نیز بفروشیم. بچه‌های ما گرسنه و تشنه هستند."

برخی از این خانواده‌ها می‌خواهند که با پخش خبر و تهدید به فروش فرزندان خود، باعث جلب توجه حکومت و نهادهای کمک‌‌کننده شوند.

نادرشاه هشدار می‌دهد که اگر در فصل زمستان کمک دریافت نکند، مجبور است که فرزندان خردسال خود را بفروشد: "دختر دو ساله دارم. مجبور هستم که به ۲۰ یا ۳۰ هزار سودا ‌کنم. ما می‌خواهیم که عاجل‌تر به ما کمک شود. زمستان آمد. به ما کمپل، پول و آرد عاجل‌تر برسانند."

لالا محمد هم به همین نظر است: "کمک می‌خواهم. اگر کمک نرسد. دختر پنج‌ساله‌ام را به ۵۰ یا ۶۰ هزار افغانی می‌فروشم تا اطفال دیگر خود را زنده نگهدارم."

آمارهای ریاست امور مهاجرین و عودت‌‌کنندگان هرات نشان می‌دهد که در سال جاری ۸۹۰۰ خانواده به دلیل جنگ، از ولایت‌های غربی به هرات آواره شده‌اند.

اشرف سادات، فعال حقوق بشر در هرات، فروش فرزندان خانواده‌های آواره داخلی را "فاجعه‌بار" خواند: "خانواده‌ها مجبور می‌شوند که به اثر فقر کودکان خود را بفروشند. این اوج فاجعه است. امیدواریم دولت در این قسمت توجه کند."

مسئولان محلی هرات از آمار بالای ازدواج‌های زیر سن در میان کودکان آوارگان داخلی ابراز نگرانی می‌کنند.

عبدالقیوم افغان، رئیس کار و امور اجتماعی ولایت هرات می‌گوید که این اقدام به دلیل فقر فزاینده صورت می‌گیرد: "موضوع ازدواج زیر سن، قضیه‌هایی که کارمندان اجتماعی ما دنبال و مشاهده کرده‌اند، می‌تواند که از اثر فقر باشد."

سال گذشته صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از فروش کودکان آوارگان داخلی به بهانه ازدواج به دلیل فقر و تنگدستی در ولایت‌های هرات و بادغیس ابراز نگرانی کرده بود.

از سویی هم سازمان ملل متحد نیز در خبرنامۀ گفته است که از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا اکنون، بیش از ۳ صد و ۷۰ هزار تن در افغانستان بی‌جا شده‌اند.

اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) در این خبرنامۀ که امروز سه‌شنبه (۵ قوس) نشر کرد نوشته است، در نتیجۀ جنگ ها، ۳۷۵ هزار و ۸۰۰ تن از ماه جنوری تا اکتوبر امسال به ترک خانه‌های خود مجبور شده‌اند.

در گزارش همچنین آمده که بیش از ۴۰۰ هزار تن در این مدت از ایران و پاکستان دوباره به افغانستان بازگشته‌اند.

در خبرنامه از اخراج بیش از ۲۲ هزار تن از ترکیه در ده ماه نخست امسال خبر داده شده است.

وضعیت نابسامان آوارگان داخلی در نتیجه خشک‌سالی‌های پارسال هم نگرانی اداره هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد را به همراه داشته و در خبرنامۀ این نهاد گفته شده است که آنها تا هنوز در وضعیت بد و بی‌سرپناهی بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG