لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۹

دوستم: نه حق کسی را می‌خوریم نه می‌گذاریم کسی حق ما را بخورد


عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری افغانستان

حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان که در انتخابات ریاست جمهوری از تکت انتخاباتی تیم ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله حمایت کرده است کمیسیون مستقل انتخابات را به طرفداری از یک تیم مشخص مهتم کرد.

اعضای این حزب به روز سه‌شنبه (۵ قوس) در کابل در نشست اعتراضی گفتند: "اعلان نتایج ابتدایی انتخاباتی را که در آن تقلب صورت گرفته باشد، نمی پذیرند."

در این نشست عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهوری محمد اشرف غنی و از حمایت کنندگان دستۀ انتخاباتی ثبات و همگرایی که در تماس تلفونی از شبرغان صحبت می‌کرد گفت: "اجازه نخواهد داد که انتخابات شکار تقلب شود."

او افزود: "نه ما حق کسی را می‌خوریم و نه هم ما به کسی اجازه می‌دهیم که حق ما را بخورد."

همچنان اشتراک کنندگان این نشست از نیروهای امنیتی و دفاعی خواستند که در موضوعات سیاسی بی طرف باقی بمانند.

عنایت الله فرهمند معاون اول تیم ثبات و همگرایی گفت کمیسیون مستقل انتخابات نیروهای امنیتی و دفاعی را بطور غیر قانونی در پروسه انتخابات دخیل ساخته است.

او افزود: "در این روزها ما متوجه هستیم که کمیسون مستقل انتخابات خلاف قانون تلاش دارد که پای نیروهای امنیتیو دفاعی را وارد پروسه انتخابات کند. نیروهای امنیتی و دفاعی، ملی هستند و باید مستقل و بی طرف باشند."

اما ازسویی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، این کمیسیون کارهایش را بر بنیاد قانون به پیش می‌برد.

میرزامحمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که اعتراض حق هر افغان است اما خواست این کمیسیون برای مداخلۀ دولت در فراهم سازی زمینه های بازشماری در شماری از ولایت هایی که این روند با چالش روبه‌رو شده قانونی است.

میرزامحمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات
میرزامحمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات

او گفت: "دیگر حوصلۀ کمیسیون به پایان رسیده است. هر شهروند افغانستان می‌خواهد که نتایج ابتدایی انتخابات هرچه زودتر اعلان شود. حالا کمیسیون از حکومت خواستار همکاری شده و در صورتی که حکومت در بارۀ هفت ولایت بازمانده از بازشماری همکاری نکند ما برنامه دیگر داریم که بر بنیاد آن نتایج ابتدایی را اعلام خواهیم کرد."

این در حالیست که جنجال های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز به روز بیشتر می‌شود و کمیسیون مستقل انتخابات تا حال نتواسته است که نتایج ابتدایی انتخابات را اعلان کند.

XS
SM
MD
LG