لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۸

موج انتقاد‌های دیپلوماتان در پیوند به برخورد امنیت ملی با فعالان مدنیِ لوگر


جان بس سفیر ایالات متحده در کابل، ۱۲ جولای ۲۰۱۹
جان بس سفیر ایالات متحده در کابل، ۱۲ جولای ۲۰۱۹

دیپلومات‌های غربی در کابل برخورد و رفتار ادارۀ امنیت ملی افغانستان در مورد چگونگی کسب اعتراف فعالان مدنی لوگر را مورد انتقاد‌ قرار داده و خواهان رهایی هرچه زودتر "این دو فعال مدنی" شده‌اند.

"موسٰی محمودی" و "احسان‌الله حمیدی" (دو فعال مدنی قضیۀ آزار و اذیت کودکان در مکاتب لوگر) را گزارش داده بودند.

از دستگیری این دو فعال مدنی شش روز می‌گذرد.

جان بس سفیر ایالات متحده در کابل، رفتار ادارۀ امنیت ملی افغانستان را در ارتباط به چگونگی کسب اعتراف از فعالان مدنی ولایت لوگر، شدیداً تقبیح کرده‌است.

آقای بس ناوقت روز سه شنبه در حساب تویترش رفتار ادارۀ امنیت ملی را با این فعالان مدنی شبیه رفتار ادارات استخبارتی شوروی وقت خوانده است.

جان بس نوشته است: "به‌شدت از این تاکتیک‌های شبیه شوروی ریاست امنیت ملی افغانستان ناراحت هستم. این ترسناک است، از فعالان جامعه مدنی که هدف‌شان حفاظت از کودکان افغانستان است، با زور و تهدید اعتراف گرفته شود."

ریاست امنیت ملی لوگر، ویدیویی از اعتراف موسٰی محمودی فعال مدنی این ولایت را شریک ساخته که از آزاز جنسی کودکان در آن ولایت گزارش داده بود.

او در این ویدیو اظهار پُشیمانی کرده و گزارش را اشتباه خوانده است.

ریاست عمومی امنیت ملی دیروز در اعلامیۀ نوشته که پس از نشر گزارش از آزار جنسی کودکان در لوگر، موسٰی محمودی و احسان حمیدی با تهدید‌ها روبه‌رو بودند.

در اعلامیه آمده که این اداره به همین دلیل آن‌ها را به‌جای مصون انتقال داده‌است.

اما محمد‌ اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام دیروز این اقدام ریاست عمومی امنیت ملی را نادرست خوانده است.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری به نقل از رئیس جمهور اشرف غنی نوشته است: "رئیس جمهور به این رفتار اداره امنیت ملی مخالفت کرده‌است و از ریاست امنیت ملی خواسته تا قضیه مصونیت فعالان مدنی لوگر را به وزارت امور داخلۀ افغانستان واگذار کند."

اعلامیه از قول رئیس جمهور افغانستان نوشته است: "تأمین امنیت فعالین مدنی و مدافعین حقوق بشر، از سوی اداره لوی څارنوالی، کمیسیون مستقل حقوق بشر و در حیطه‌ مسئولیت‌های نیروهای امنیتی، به‌خصوص وزارت امور داخله قرار دارد."

پیش از این نعیم نظری معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته که ریاست امنیت ملی حق بازداشت موسٰی محمودی و احسان‌الله حمیدی را ندارد و اعتراف‌های که زیر فشار گرفته شده باشد، مورد اعتبار نیست.

همزمان جان بس سفیر ایالات متحده در افغانستان در یک تویت دیگر نوشته است: "از موقف کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در ارتباط به بازداشت‌های اجباری، قاطعانه حمایت می‌کنم." به‌گفتۀ او این کاملاً غیر قابل قبول است.

پیتر پروگل سفیر جرمنی در افغانستان در تویتی گفته که با اظهارات سفیر جان بس موافق است.

معاون مأموریت دیپلوماتیک هالند در کابل در حساب تویترش نوشته که در مورد این بازداشت غیر قانونی خیلی نگران بوده و خواهان رهایی هرچه زودتر این دو فعال مدنی شده‌است.

نیکولاس کی نمایندۀ ملکی ناتو می‌گوید، امیدوار است که به فراخوانی آن‌ها برای رهایی این دو فعال مدنی احترام گذاشته شود.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل که مرکز آن در لندن است می‌گوید، ۶ روز می‌شود که موسٰی محمودی و احسان‌الله حمیدی، دو فعال جامعه مدنی از سوی ریاست امنیت ملی ربوده شده‌اند.

حوریه مصدق مسئول بخش افغانستان این سازمان در حساب تویترش نوشته است که ریاست امنیت ملی و وزارت داخله افغانستان به نامه‌های رسمی آن‌ها در این مورد هم پاسخ نداده است.

XS
SM
MD
LG