لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۹

پامپیو: '۲۰ هزار پیام از آزار و اذیت حکومت ایران دریافت کرده‌‌ایم'


مایک پامپیو وزیر امور خارجۀ ایالات متحد
مایک پامپیو وزیر امور خارجۀ ایالات متحد

مایک پامپیو وزیر امور خارجۀ ایالات متحده می‌گوید، آن‌ها ۲۰ هزار پیام، ویدیو و عکس در بارۀ آزار و اذیت‌رسانی حکومت ایران در اعتراض‌های اخیر را دریافت کرده‌‌اند.

اعتراض‌های هفته پیش در ایران به‌خاطر تصمیم حکومت در ارتباط به سهمیه‌بندی در خریداری تیل و قطع سبسایدی حکومت، در بیش از ۱۰۰ شهر، ادامه داشت.

آقای پامپیو دیروز در یک نشست خبری کوتاه با خبرنگاران در واشنگتن، اقدام تهران در واکنش به اعتراض‌های ضد حکومتی در این کشور را " نقض حقوق بشر" خواند.

آقای پامپیو گفت: "ایالات متحدۀ به تعزیراتش بالای مقام‌های ایرانی ادامه خواهد داد که مسئول اقدام‌های مرتبط به سرکوب اعتراض‌ها در این کشور هستند."

اقدام‌هایی که به‌گفتۀ سازمان عفو بین‌الملل باعث کشته شدن حداقل ۱۴۳ نفر شده‌است.

گوشه‌ای از اعتراضات اخیر کشور ایران
گوشه‌ای از اعتراضات اخیر کشور ایران

ایران، به‌خاطر سرکوب این اعتراض‌ها از سوی جامعه بین‌المللی محکوم شد.

مقام‌های ایرانی که تلفات و تعداد بازداشت شده‌ها در اعتراضات را پنهان نگه‌ می‌دارند، شماری تلفات از سوی سازمان عفو بین‌الملل را رد کرده‌است.

آن‌ها به‌خاطر ایجاد موانع برای دسترسی به وضعیت در ایران، برای چند روز انترنت را در تمامی این کشور قطع کرده بودند.

آقای پامپیو افزود: "من و رئیس جمهور ترمپ از نزدیک اعتراض‌هایی را که اخیراً در سرتاسر ایران به‌وقوع پیوسته، دنبال می‌کردیم. مردم ایران بار دیگر در اعتراض به سوء‌ مدیریت اقتصادی به سرک‌ها برآمدند. رژیم ایران، در عوض این‌که، به حل مشکل معترضان بپردازد، این اعتراض‌ها را با خشونت سرکوب کرد و کشورهای خارجی را مسئول آن دانست."

وزیر خارجه امریکا در ادامه سخنانش گفت: "رژیم ایران هفته گذشته دسترسی به انترنت را قطع کرد تا مانع انتشار حقایق در بارۀ این اعتراض‌ها به خارج شود."

به‌گفتۀ او، "آن‌ها" از ایرانی‌ها خواستند تا پیام‌های خود را با ایالات متحده به اشتراک بگذارند تا سرکوب‌گری‌های رژیم را تحریم کنند.

پامپیو می‌گوید، ایالات متحده به تحریم مقام‌هایی‌که در این نقض حقوق بشر دست داشتند، ادامه می‌دهد.

شبکۀ نت بلاکس که انترنت را در سراسر جهان کنترول می‌کند دیروز گفت که انترنت در ۹۰ درصد قلمرو ایران دوباره فعال شده‌است.

XS
SM
MD
LG