لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

وزارت خارجه: از لغو یا تأخیر نشست پیکنگ اطلاع رسمی داده نشده است


وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

در حالی که دفتر سیاسی طالبان در قطر از تأخیر نشست بین‌الافغانی صلح در چین سخن می‌زند اما حکومت افغانستان می‌گوید که تاکنون در این باره معلومات رسمی دریافت نکرده است.

گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجۀ افغانستان چهارشنبه (۶ قوس) به رادیو آزادی گفت که روی فهرست اشتراک کنند‌گان این نشست کار جریان دارد و نهایی نشده است.

او گفت:‌ "نشست چین از سوی مقام‌های آن کشور طرح شده است ما انتظار داریم که از آنها بشنویم. معلوماتی بگونۀ رسمی در بارۀ لغو، تأخیر یا تاریخ جدید برگزاری آن با ما شریک نشده. حکومت بر فهرست اشتراک کنند‌گان این نشست کار می‌کند و هنوز نهایی نشده است."

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

قرار بود که این نشست به تاریخ (۲۹ و ۳۰ اکتوبر) سال جاری میلادی در پیکنگ برگزار شود اما این نشست به علت‌های نامعلوم به تأخیر افتاد.

پیش از این گزارش‌هایی در بارۀ لغو این نشست نشر شده اما حالا دفتر سیاسی طالبان در قطر از تأخیر این نشست تا مدت نامعلوم خبر می‌دهد.

سهیل شاهین سخنگوی این دفتر می‌گوید حکومت افغانستان خلاف توافق در این نشست نام های مقام‌های حکومتی را جاگزین نام های سیاست‌مداران افغان کرده است.

آقای شاهین با فرستادن پیامی به رادیو آزادی گفته است که این نشست گفت‌وگوهای صلح نه بل یک نشست میان افغانان است و در این نشست هرکسی حق ابراز نظر را دارد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر

اما گران هیواد سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که طالبان به ترکیب لیست خودشان توجه کنند نه لیست حکومت افغانستان.

حامد کرزی رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز در یک مصاحبه ویژه با رادیو آزادی گفته است که به خواست رئیس جمهور غنی در نشست پیکنگ شرکت نخواهد کرد.

اما انتظار خادم آگاه امور بین‌الملل در مورد علت تأخیر این نشست گفت: "طالبان فکر می٬کنند مقامات دولتی بجای سیاسیون در این نشست نمایندگی می‌کنند، از جانبی حکومت افغانستان هنوز هم بر نیت چین شک دارد، با توجه به نزدیکی طالبان و چین آنان (حکومت) فکر می‌کند که شاید چین این نشست را طوری برنامه ریزی کرده که بیشتر سودش به طالبان برسد."

آقای خادم می‌گوید باید به افرادِ شانس داده شود تا در این نشست بجای دولت از ملت نمایندگی کنند.

XS
SM
MD
LG