لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

وزارت معارف زمینۀ آموزش رایگان را برای فرزندان نیروهای امنیتی جان‌باخته فراهم می‌سازد


نشان وزارت معارف افغانستان
نشان وزارت معارف افغانستان

وزارت معارف در همکاری با اتحادیۀ مکاتب خصوصی افغانستان زمینۀ آموزش رایگان را برای فرزندان نیروهای امنیتی و دفاعی جان‌باخته فراهم می‌سازد.

وزارت معارف افغانستان می‌گوید این تصمیم از سال ۱۳۹۹ عملی خواهد بود.

اتحادیۀ مکاتب خصوصی افغانستان نیز می‌گویند آمادۀ این کار هستند.

وزارت معارف می‌گوید فرزندان آن نیروهای امنیتی و دفاعی که در جنگ‌ها جان‌های شان را باخته اند به‌گونۀ رایگان در مکاتب خصوصی آموزش خواهند دید.

سخنگوی این وزارت می‌گوید بربنیاد تفاهمی که میان وزارت معارف و اتحادیۀ مکاتب خصوصی امضا شده است، فرزندان آن نیروهای امنیتی و دفاعی کشور که در حال حاضر مصروف خدمت هستند، در صورتی که بخواهند در مکاتب خصوصی درس بخوانند، از ۱۰ تا ۵۰ درصد تخفیف به‌دست خواهند آورد.

کودکان شاق کار و خیابانیی که از مکتب محروم هستند نیز مشمول تعهدات این تفاهم‌نامه می شوند.

نوریه نزهت سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیوآزادی گفت بربنیاد همین تفاهم تنها در شهر کابل ۱۴۸۲۷ کودک در سال ۱۳۹۹ از این سهولت‌ها برخوردار خواهند شد.

آرشیف
آرشیف

او افزود: "این تصمیم در جلسات وزارت معارف با اتحادیه‌های مکاتب خصوصی گرفته شده و سرانجام همین فهرست از سوی مکاتب خصوصی به ما رسید که ما در سال ۱۳۹۹ به این تعداد کودکان را که از خانواده‌های نیروهای امنیتی و دفاعی هستند زیر پوشش قرار می‌دهیم. البته شماری از این کودکان شامل کودکانی می‌شوند که به علت فقر نتوانسته اند به مکتب بروند."

خانم نزهت افزود، شمار تمامی کودکانی که در ۳۴ ولایت افغانستان از این خدمات بهره‌مند خواهند شد تا پایان سال روان خورشیدی مشخص خواهد شد.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که کار را روی نهایی سازی فهرست کودکان مستحق آغاز کرده است.

او اضافه کرد: "دلایلی که ما تاهنوز نتوانسته ایم این روند را نهایی بسازیم این‌است که این برنامه به گونه ای اجرا شود که کاملاً شفاف باشد و افراد مستحق از آن مستفید شوند"

ازسویی هم اتحادیۀ مکاتب خصوصی افغانستان از آماده‌گی مکاتب خصوصی برای جذب اطفال نیروهای امنیتی و دفاعی و اطفال محروم از مکتب به طور رایگان و با تخفیف سخن می‌گوید.

محمد داوود بابر رئیس عمومی اتحادیۀ مکاتب خصوصی افغانستان در این باره گفت: "بیشتر مکاتب خصوصی با پیشانی باز این را پذیرفتند، و مکاتبی که تاکنون از این کار آگاه نیستند، آنها نیز علاقه‌مند خواهند بود که شامل این فهرست شوند تا آنها نیز در پذیرش کودکان نیروهای امنیتی و دفاعی شان به طور رایگان و با تخفیف سهم گیرند."

به اساس معلومات اتحادیۀ مکاتب خصوصی افغانستاندر حال حاضر ۲۲۰۰ مکتب خصوصی در سراسر افغانستان فعالیت دارد که ۱۲۰۰ آن در کابل است.

XS
SM
MD
LG