لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۸

'افغانستان سرنوشت داعشیان تسلیم‌شده در ننگرهار را روشن خواهد کرد'


جنگجویان گروه داعش که در ننگرهار به حکومت افغانستان تسلیم شده بودند، ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹
جنگجویان گروه داعش که در ننگرهار به حکومت افغانستان تسلیم شده بودند، ۱۷ نوامبر ۲۰۱۹

حکومت افغانستان در بارۀ سرنوشت صد‌ها جنگجوی گروه دولت اسلامی یا داعش که اخیراً در ولایت ننگرهار به حکومت این کشور تسلیم شده اند، به‌زودی تصمیم اتخاذ خواهد کرد.

این را محمد کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان، دیشب پس از آن به رادیو آزادی گفت که یک روزنامۀ هندی گزارش داد: "شماری از شهروندان هند که در افغانستان در کنار داعش جنگیده اند ممکن به هند تسلیم داده شوند."

آقای حقمل مشخصاً در این باره تبصره نکرد، اما گفت که در مورد برخورد با جنگجویان تسلیم‌شدۀ داعش در آیندۀ نزدیک تصمیم گرفته خواهد شد.

او افزود: "بیشتر از ۶۰۰ تن از افراد وابسته به گروه داعش و خانواده هایشان در این اواخر به نیروهای دولت جمهوری اسلامی افغانستان تسلیم شدند.

کار روی برخورد قانونی با آن‌ها ادامه دارد. آنچه گفته می‌توانیم این است که این افراد شهروندان کشور‌های مختلف هستند و این‌که دولت جمهوری افغانستان در باره آن‌ها چه تصمیم نهایی را اتخاذ می‌کند اطلاعات آن با شما شریک خواهد شد."

روزنامۀ ایکانومیک تایمز چاپ هند به روز پنج‌شنبه گزارش داد که از میان جنگجویانِ تسلیم‌شدۀ داعش در افغانستان سیزده تن آنها شهروندان هند هستند.

این روزنامه گفته که افغانستان این شهروندان هند را شاید به این کشور تسلیم کند.

به گزارش ایکانومیک تایمز، این کار بر بنیاد "موافقت‌نامۀ استرداد"، صورت می‌گیرد.

مقام‌های افغانستان و هند این موافقت‌نامه را در سال ۲۰۱۶ در دهلی نَو امضاء کردند.

سند این موافقت‌نامه به روز یک‌شنبه این هفته میان ادریس زمان سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان و وینی کمار سفیر هند در کابل مبادله شد.

ادریس زمان سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان و وینی کمار سفیر هند در کابل در حال مبادله موافقت‌نامه
ادریس زمان سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان و وینی کمار سفیر هند در کابل در حال مبادله موافقت‌نامه

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید، در میان اضافه از ۵۰۰ تن از جنگجویان داعش که اخیراً در این ولایت تسلیم شدند، شهروندان پاکستان، ایران و برخی کشور‌های دیگر حضور دارند.

آقای خوگیانی شب گذشته به رادیو آزادی در این باره گفت: "تا حال حدود یک هزار تن از افراد مسلح داعش و اعضای خانواده هایشان که شامل زنان و کودکان به نیروهای امنیتی هستند، تسلیم شده اند."

از این میان بیش از ۵۰۰ تن جنگجویان داعش هستند و شهروندان تقریباً ده کشور شامل آنها می‌شوند که بسیاری شان شهروندان پاکستان هستند. ایرانی، تُرک، اردنی و شهروندان برخی از کشورهای دیگر نیز در میان شان حضور دارند."

رئیس جمهور محمداشرف غنی به روز سه شنبه هفتۀ گذشته در سفر به ولایت ننگرهار از شکست داعش در این ولایت سخن گفت.

آقای غنی افزود، زنان و کودکان جنگجویان پاکستانی داعش که در ننگرهار تسلیم شده اند به حکومت پاکستان نه؛ بلکه به بستگان شان سپرده خواهند شد.

نگرانی در باره تحرکات داعش در افغانستان پا برجا است و این گروه هنوز هم یک تهدید جدی در این کشور پنداشته می‌شود.

جنگجویان وابسته به داعش، در اوائل سال ۲۰۱۵ در امتداد مرز افغانستان و پاکستان زیر نام ولایت خراسان اعلام موجود کردند و چندی بعد به برخی از مناطق ننگرهار از جمله ولسوالی اچین سرازیر شدند.

این گروه تا حال مسئولیت چندین حملۀ مرگبار در مناطق مختلف افغانستان به شمول پایتخت کابل را پذیرفته است.

XS
SM
MD
LG