لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

روزنامه‌های کابل سفر غیرمنتظره ترمپ به افغانستان را بررسی کرده‌اند


برخی از روزنامه‌های کابل
برخی از روزنامه‌های کابل

سرخط ​

روزنامه سرخط در سرمقاله خود با اشاره به اظهارات دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا در بگرام نوشته که آقای ترمپ مواضع گروه طالبان را "نرم" می‌کند.

سرمقاله افزوده که رئیس جمهور امریکا دیشب در این سفر غیرمنتظره در میدان هوایی بگرام علاوه بر دیدار با محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در میان سربازان امریکایی نیز سخنرانی کرد.

سرمقاله‌نویس سرخط همچنین نوشته که آقای غنی و آقای ترامپ در این دیدار علاوه بر ستایش قربانی‌های نیروهای امنیتی افغان، تاکید کردند که اگر گروه طالبان به صلح متعهد است، باید آتش‌بس کند.

سرخط به نقل از آقای ترمپ افزوده که گفت‌وگوهای صلح با گروه طالبان از سر گرفته شده و امیدواری‌ها بر این است که این بار نه تنها آتش‌بس برقرار می‌شود، بلکه روند صلح را بدون تاخیر پیش برده می‌شود.

به باور سرمقاله‌نویس سرخط، روسای جمهور هر دو کشور از بین بردن پناهگاه‌های تروریستی را در بیرون از کشور نیز مهم دانستند.

نویسنده سرخط افزوده که در مجموع سفر رئیس جمهوری امریکا به افغانستان، مبارزه مشترک با تروریزم با حکومت افغانستان و اتخاذ موضع مشترک در مورد صلح، به نفع افغانستان تمام می‌شود. به نظر نویسنده، اگر هر دو طرف به اتخاذ مواضع مشترک ادامه دهند، بسیار دور نیست که جنگ در این کشور ختم و افغان‌ها در فضای صلح‌آمیز زندگی کنند.

  • ویسا

روزنامه ویسا سفر دونالد ترامپ رئیس، جمهوری امریکا به افغانستان را "نقض حاکمیت افغانستان" دانسته است.

ویسا افزوده که افغانستان هم اکنون مثل "خانه بدون دروازه" است که به تعبیر نویسنده، هر کسی هر وقت دلش خواست، وارد آن می‌شود و هر وقت خواست بر می‌گردد.

به باورسرمقاله‌نویس ویسا، سفر رئیس جمهوری امریکا به همین صورتی که انجام شد، حاکمیت ملی افغانستان را نقض کرد.

سرمقاله ویسا افزوده است: "در حالی که ما به گونه جدی از جهانیان می‌خواهیم استقلال و حاکمیت ما را به حیث خط سرخ بشناسند و آن را رعایت کنند، از مقامات خود هم جدا می‌خواهیم با حیثیت تاریخی این کشور بازی نکنند."

  • هیواد

روزنامه هیواد نیز سرمقاله خود را در همین مورد نوشته است. هیواد افزوده است در این دیدار ۴۵ دقیقه‌ای رئیس جمهور غنی و دونالد ترمپ بیشتر بر تعهد به تحقق صلح افغانستان صحبت کردند.

به باور سرمقاله‌نویس هیواد، نخستین خواست روسای جمهور هر دو کشور آتش‌بس بوده است آتش‌بسی که که اولین شرط برای صلح و خط سرخ دانسته می‌شود.

XS
SM
MD
LG