لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۴

کمیسیون انتخابات: حق دخالت در روند انتخابات را به گروه‌ها و نهاد‌ها نمی‌دهیم


نشان کمیسیون مستقل انتخابات
نشان کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات با نشر یک اعلامیه مطبوعاتی هرچند مظاهرات را حق مدنی شهروندان خوانده اما می‌گوید، تنها آرای دارای معلومات بیومتریک معتبر دانسته خواهند شد.

این در حالی است که دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله روز گذشته از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا فوراً ۳۰۰ هزار رای را از دور خارج کند.

به دنبال مهلت یک روزه دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی برای کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، این کمیسیون با نشر اعلامیه‌ای می‌گوید، تنها آرای معتبر اند که اساس بیومتریکی داشته باشند.

اعلامیه کمیسیون مستقل انتخابات که در واکنش به مظاهره روز جمعه در کابل نشر شده در آن آمده است که، کمیسیون تمام فرایند‌های انتخاباتی را مطابق قوانین، لوایح و طرزالعمل‌ها به‌پیش می‌برد.

کمیسیون: تمام فرایند‌های انتخاباتی را مطابق قوانین، لوایح و طرزالعمل‌ها به‌پیش می‌بریم
کمیسیون: تمام فرایند‌های انتخاباتی را مطابق قوانین، لوایح و طرزالعمل‌ها به‌پیش می‌بریم

کمیسیون مستقل انتخابات در پیوند به‌مظاهرات هوا‌داران دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی همچنان می‌افزاید که، آن‌ها بر اساس قانون و اصل استقلالیت تحت هیچ شرایطی حق دخالت در روند انتخابات را به اشخاص، گروه‌ها و یا نهادی نداده و نمی‌دهند."

روز جمعه هزاران تن از هوا داران دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله در یک راه‌پیمایی در جاده‌های کابل، با صدور قطع‌نامه شش‌ماده ای از کمیسیون مستقل انتخابات خواست تا فوراً ۳۰۰ هزار رای را که به باور این دسته انتخاباتی تقلبی و جعلی اند، باطل اعلام کند.

عنایت‌الله بابر فرهمند معاون اول عبدالله عبدالله نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان این مظاهرات به کمیسیون انتخابات یک روز مهلت داد تا این آرا را باطل کند.

به گفته ی فرهمند، اگر کمیسیون تا روز شنبه "امروز" ۳۰۰ هزار رای را باطل نکند مردم در سرتاسر افغانستان دست به‌تظاهرات خواهند زد.

۳۰۰ هزار رای را که تیم انتخاباتی آقای عبدالله خواهان باطل کردن آن است، پیش از این از سوی کمیسیون انتخابات، اعتبار داده شده است.

حالا که کمیسیون انتخابات برای پذیرفتن خواست‌های دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی چراغ سبز نشان نداده، بشیر احمد ته‌ینج از سخنگویان این دسته انتخاباتی می‌گوید، حرکت‌های اعتراضی آنان به‌زودی در سرتاسر افغانستان آغاز خواهند شد.

او افزود:"موضع‌گیری‌های غیرمسئولانه کمیسیون قناعت ما را حاصل نمی‌کند، در صورتی‌که چنین موضع‌گیری‌ها ادامه یابد، ما تصمیمی را که گرفته ایم، دادخواهی‌های مدنی خود را در ۳۴ ولایت افغانستان ادامه می‌دهیم."

افزون بر خواست دسته انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی برای ابطال ۳۰۰ هزار رای، طرفداران این دسته انتخاباتی همچنان از چندی به این سو اجازه بازشماری آرا را در هفت ولایت افغانستان نداده است.

فریدون خوزون از سخنگویان این دسته انتخاباتی به رادیو آزادی گفت: "اگر کمیسیون قناعت آنان را فراهم نکند، دروازه‌های کمیسیون انتخابات در ولایت‌های جوزجان، سرپل، فاریاب، بغلان، پنجشیر، تخار و بدخشان بسته خواهند ماند."

کمیسیون مستقل انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات

در همین حال داوود سلطان‌زوی از اعضای دسته انتخاباتی دولت‌ساز به‌رهبری محمد‌اشرف غنی می‌گوید، اگر دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله خواستار ابطال آرای نا‌معتبر است باید اجازه بدهد تا بازشماری در هفت ولایت باقی مانده آغاز شود.

او افزود: "تیم عبدالله عبدالله یک جنگ روانی را آغاز کرده و می‌خواهد یک حالتی را به میان بیاورد که اگر تیم دولت‌ساز برنده هم اعلام شود مردم فکر کنند که این تیم [دولت‌ساز] تقلب کرده است، در حالی که اگر این‌ها [ثبات‌و‌همگرایی] واقعاً تقلب نکرده چرا دروازه کمیسیون را در هفت ولایت بسته کرده و چرا نمی‌گذارد تفتیش و باز‌شماری آغاز شود؟"

با آنکه بیش از دو ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گذشته اما ظاهراً به دلیل اعتراض برخی دسته‌های انتخاباتی به‌شمول تیم عبدالله عبدالله کمیسیون مستقل انتخابات تا حال نتوانسته نتایج ابتدایی این انتخابات را اعلام کند.

کمیسیون گفته که، برای اعلام نتایج ابتدایی اول باید باز شماری و تفتیش آرا در هفت ولایت باقی مانده تکمیل شود.

در اعلامیه روز شنبه کمیسیون مستقل انتخابات از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواسته شده تا اجازه دهند که بازشماری آرا در هفت ولایت باقی مانده تکمیل شود.

XS
SM
MD
LG