لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۳

معترضان خشمگین به تظاهرات علیه حکومت عراق ادامه دادند


ادامه تظاهرات خشونت بار در عراق
ادامه تظاهرات خشونت بار در عراق

با وصف اینکه صدراعظم عراق اعلان کرد که به استعفا حاضر است، روز شنبه (۳۰ نومبر) بازهم تظاهرات در بغداد و شهرهای دیگر عراق دوام داشت.

عادل عبدالمهدی صدراعظم عراق روز جمعه (۲۹ نومبر) گفت که استعفای خود را به پارلمان این کشور پیشنهاد کرده تا کار را روی تشکیل یک حکومت جدید آغاز کند.

در اعلامیه عادل عبدالمهدی واضح نشده است که او چه وقت کار را ترک می‌کند. اما دیروز شنبه بازهم در شهر دیوانیه در جنوب عراق هزاران نفر به سرک‌ها برآمده و اعتراضات ضد حکومت را دوام دادند.

یک مظاهره کننده به خبرنگاران گفت که این حرکت را جاری نگهمیدارند. به گفته او استعفای عبدالمهدی گام نخست است و باید تمام عناصر "فاسد" از کار برکنار و "محاکمه" شوند.

مظاهره کنندگان در بغداد دیروز باز هم بسمت قوای امنیتی سنگ پرتاب کردند.

قوای امنیتی در این شهر دیوارهای سمنتی بلند کرده، می‌خواهد از بنا‌های حکومتی محافظت کند.

یک اعتراض کننده در بغداد به خبرنگاران گفت، آن‌ها تا زمانی‌که حکومت برکنار نشود از اینجا دور نمی‌روند و تا وقتی می‌مانند که جای کار، نان و برق مهیا شود.

عادل عبدالمهدی صدراعظم عراق
عادل عبدالمهدی صدراعظم عراق

عادل عبدالمهدی ۷۷ سال عمر دارد و سال گذشته به قدرت رسید.

در عراق از اول اکتوبر به این سو مردم گروه – گروه بخاطر بلند رفتن نرخ‌ها، بیکاری و فساد اداری بر ضد حکومت عبدالمهدی تظاهرات را آغاز کردند.

عبدالمهدی بعد از آنکه رهبر مهم شیعه‌های عراق آیت الله علی سیستانی از مظاهره کنندگان حمایت کرد، خبر آمادگی خود را برای استعفا اعلان کرد.

رهبر مذهبی شیعه‌های عراق روز جمعه استفاده قوه نظامی را علیه مظاهره کنندگان در این کشور محکوم کرد و از پارلمان خواست از حمایت کابینه دست بکشد.

سیستانی گفت پارلمان عراق که حکومت را تشکیل داده است باید بر انتخاب خود از نو غور کند و کاری را انجام بدهد که به نفع عراق است.

ایالات متحده امریکا و سازمان ملل متحد هم در مورد وضعیت عراق ابراز نگرانی کرده اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز جمعه (۲۹ نومبر) بدون تبصره در باره اعلان استعفای عبدالمهدی گفت که به صدای مظاهره چیان باید گوش داد شود.

از آغاز تظاهرات عراق تا حال بیش از ۴۰۰ مظاهره کننده در برخورد با قوای امنیتی کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG