لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

نگرانی‌ها از آینده بیکاری گسترده در میان جوانان تخار


شهر تالقان مرکز ولایت تخار
شهر تالقان مرکز ولایت تخار

شماری از جوانان ولایت تخار با اظهار نگرانی از گسترش بیکاری در این ولایت، هشدار داده‌اند که اگر بیکاری در این ولایت به همین منوال ادامه یابد، ممکن است زمینه سربازگیری گروه‌های مسلح مخالف در میان جوانان بیکار بیشتر شود.

این جوانان می‌گویند که به دلیل نبود فرصت‌های شغلی، تعدادی از جوانان این ولایت به مواد مخدر و پیوستن به صفوف گروه‌های "هراس‌افگن" رو آورده و یا به جستجوی پیدا کردن کار به ‌گونه غیرقانونی به کشورهای همسایه می‌روند.

محمد مقیم قاسمی از جوانان تخار به رادیو آزادی گفت که دولت زمینه اشتغال‌زایی را در این ولایت فراهم نکرده است به همین دلیل تعداد زیادی از جوانان بیکارند.

او افزود: "بیکاری در تخار بیش از حد است و باعث شده که جوان به اعتیاد و کارهای غیرقانونی رو آورند."

این جوانان معتقد هستند که گسترش ناامنی و ادامه جنگ در این ولایت عوامل مختلفی دارد، اما یکی از عوامل ناامنی‌ موجود در تخار، نبود فرصت‌های شغلی برای جوانان بیکار است.

صفی‌الله واثق، جوانی تحصیل‌کرده است. او به رادیو آزادی گفت تا زمانی‌که دولت کارهای زیربنایی در این ولایت انجام ندهد، بیکاری روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

او افزود: "بیکاری سبب می‌شود که جوانان برای پیدا کردن یک لقمه نان برای خانواده‌های خود، به طرف داعش یا طالبان بروند."

از سویی هم، شماری از اعضای شورای ولایتی تخار بیکاری جوانان را از چالش‌های عمده خوانده و از حکومت خواسته‌اند که در خصوص ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان گام‌های جدی بردارد.

میراحمد قسیم، عضوی شورای ولایتی تخار به رادیو آزادی گفت بیکاری باعث شده که تعدادی از جوانان به صفوف مخالفان مسلح بپیوندند.

حکمت‌الله حمیدی، آمر جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ تخار نیز از افزایش روز افزون جوانان بیکار در این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌‌‌گوید که تعداد زیادی از جوانان به دلیل تداوم بیکاری به مواد مخدر رو آورده‌اند.

از جانب دیگر، مسئولان اداره کار و امور اجتماعی این ولایت نیز مشکلات جوانان را تأیید کرده می‌گویند که بنابر تقاضای بازار کار مراکز حرفه‌آموزی ایجاد کرده‌اند، تا برای جوانان زمینه کار مساعد شود.

کاظم صادق، رئیس کار و امور اجتمای تخار به رادیو آزادی گفت: "ما برنامه‌های آموزشی در قسمت کاهش بیکاری در ولسوالی‌های بهارک، خواجه‌غار، رستاق، فرخار و ورسج و همچنین در مرکز شهر تالقان داریم. این برنامه‌های آموزشی در قسمت کاهش میزان بیکاری خیلی کمک می‌کند."

معضل بیکاری در تخار پدیده‌ای تازه‌ نیست. از زمان‌های دور به این‌سو بر فضای این ولایت سایه افگنده و بیشتر جوانانِ تخاری برای کاریابی به ولایت‌های همجوار و حتی به کشورهای همسایه (ایران و پاکستان) می‌روند که گاهی این سفرهای غیرقانونی به قیمت جان‌شان تمام می‌شود.

XS
SM
MD
LG