لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

شش کشور اروپایی دیگر به سیستم "اینستکس" می‌پیوندند


فرانسه ،بریتانیا و آلمان می‌گویند شش کشور دیگر اروپایی با سیستمی یکجا شده‌اند که براساس آن به شرکت‌ها اجازه داده می‌شود، بدون آنکه از تحریم‌های امریکا بر ایران تخلف شود، با آن کشور دادوستد تجارتی داشته باشند.

این سه کشور روز شنبه (۳۰ نومبر) در یک اعلامیه مشترک گفتند برای شرکت در سیستم اینستکس از تصمیم شش کشور اروپایی استقبال می‌کنند.

اینستکس (INSTEX) یک سیستم دادوستد اموال تجارتی است.

این سیستم به شرکت‌های تجارتی اجازه می‌دهد که با ایران جنس را با جنس معامله کنند.

ایالات متحده امریکا به شدت مخالف این سیستم است. مایک پنس معاون رئیس جمهوری امریکا گفته است: "امریکا تحریم های را که برضد رژیم انقلابی کشنده ایران، وضع کرده، اقدام شرکای اروپایی زیان آن را به پایان می‌رساند."

هدف سیستم اینستکس که مقر آن در پاریس است، حمایت از داد و ستد تجارتی است و به این اساس به شرکت‌ها اجازه داده می‌شود که بدون آنکه از تحریم‌های امریکا بر ایران تخطی صورت گیرد، با آن کشور دادوستد تجارتی داشته باشند.

این سیستم ویژه به ایران اجازه می‌دهد که تیل خود را بفروش رسانده و در بدل آن از کشورهای دیگر تولیدات و خدمات را به کشورش وارد کند.

ایران بیشتر بجای دالر امریکایی در قسمت دادوستد تجارتی اموال از همین سیستم استفاده می‌کند.

فرانسه، بریتانیا و جرمنی می‌گویند، شش کشور دیگر اروپایی با این سیستم یکجا شده‌اند.

هر سه کشور روز گذشته در اعلامیه‌ای مشترکی گفتند از تصمیم حکومت‌های بلجیم، دنمارک، فنلند، هالند، ناروی و سویدن استقبال می‌کنند که می‌خواهند به سیستم اینستکس بپیوندند.

در اعلامیه آمده است که پیوستن این کشورها و مبادله اموال تجارتی، سیستم انیستکس و تلاش های اروپایی را تقویت می‌کند که در بخش تجارت مشروع میان ایران و اروپا تسهیلاتی را بوجود می‌آورد.

وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و آلمان زمانی که در ماه جنوری این برنامه را اعلام می‌کردند گفتند که این برنامه بر محلاتی تمرکز دارد که هدف تحریم ها قرار نگرفته و بیشتر با بخش‌های معامله می‌کند که برای مردم ایران مهم است، مثل دواسازی، خدمات طبی و تولیدات زراعتی.

شش کشور قدرتمند جهان در سال ۲۰۱۵ میلادی با موافقتنامه هسته‌ای ایران توافق کردند، اما امریکا سال گذشته از این توافق بیرون شد و تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را ازسرگرفت.

پس از آن فرانسه، آلمان و بریتانیا امضا کنندگان اروپایی آن، توافقنامه هسته‌ای با ایران موسوم به "برجام" را حفظ کردند.

آنان برای دادوستد اموال تجارتی با ایران سیستم انیستکس را ساختند، که به سبب تحریم‌های امریکا تا حال نتیجه واضح آن دیده نشده است.

XS
SM
MD
LG