لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

'دهلیز هوایی تجارتی بلخ – اروپا فلج شده است'


میدان هوایی بین‌المللی مولانا
میدان هوایی بین‌المللی مولانا

مسئولان اتاق‌ تجارت و صنایع در شمال افغانستان می‌گویند دهلیز هوایی تجارتی بلخ – اروپا که حدود یک سال پیش به منظور صادرات کالاهای تجاری افغانستان به اروپا در میدان هوایی بین‌المللی مولانا در مزارشریف افتتاح شد، اکنون تقریباً مسدود است و هیچ صادراتی از این طریق انجام نمی‌شود.

آن‌ها دلیل عمده غیرفعال شدن این دهلیز هوایی را مشکلات فنی میان میدان هوایی بین‌المللی مولانا و دولت مرکزی می‌گویند.

آرش یونسی، رئیس اتاق‌ تجارت و صنایع در شمال گفت که بالا بودن تعرفه‌های انتقال مواد صادراتی نیز یکی از عوامل توقف صادرات از طریق دهلیز هوایی بلخ به اروپا است.

آقای یونسی گفت: "مشکلات میان میدان هوایی بلخ و اداره هوانوردی افغانستان سبب شده است تا صادرات از طریق دهلیز هوایی متوقف شود. تاکنون فقط ۲۰ تُن مواد تجارتی از قبیل میوه خشک، قالین و سایر کالاها از طریق دهلیز هوایی صادر شده است. اما حالا هیچ صادرات نداریم."

مسئولان میدان هوایی بین‌المللی مولانا در بلخ وجود مشکلات فنی میان این اداره و مقامات مرکزی را رد می‌کند.

با آن‌که اتاق‌ تجارت و صنایع شمال از عدم توجه دولت به صادرات از طریق دهلیز هوایی بلخ–اروپا انتقاد می‌کند، اما ریاست تجارت و صنعت بلخ می‌گوید که نبود بازار خارجی برای صادرات افغانی و پایین بودن کیفیت مواد صادراتی افغانستان باعث غیرفعال شدن این دهلیز هوایی شده است.

شیراحمد سپاهی‌زاده رئیس اداره تجارت و صنعت بلخ می‌گوید در صورتی که تاجران افغان طبق تقاضای بازار جهانی کالاهای با کیفیت تولید کنند و نیز میزان تولیدات داخلی بیشتر از حالت موجود شود، این اداره زمینه‌ساز آغاز دوباره صادرات از طریق دهلیز هوایی بلخ–اروپا خواهد بود.

او افزود: "مشکل اساسی ما نبود مارکت برای کالاهای افغانستان است. کالاهای افغانستان باید با معیارهای بین‌المللی صادر شود. نرم و استندردی که در بازارهای بین‌المللی تقاضا می‌شود، تاجر ما باید خود را به آن معیار برابر بسازد، آن وقت میدان هوایی مولانا در خدمت‌شان است."

در جریان یک سال گذشته تنها ۲۰ تُن مواد تجاری بخصوص میوه خشک شامل جلغوزه، کشمش، بادام و توت از طریق دهلیز هوایی بلخ–اروپا از مزارشریف به لندن انتقال یافته است.

دهلیز هوایی بلخ–اروپا در ۱۹ جدی پارسال با حضور مقام‌های افغان و دیپلومات‌های ترکی برای گسترش روابط تجاری افغانستان با کشورهای اروپایی در ولایت بلخ گشایش یافت، اما با گذشت کمتر از یک سال دوباره مسدود شده است.

XS
SM
MD
LG