لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۶

'افغانستان از ایران خواست در مورد افغان‌های کشته‌شده در مظاهرات، معلومات دهد'


برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که در تظاهرات اخیر در ایران ۹ تن از افغانان نیز کشته شده اند
برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که در تظاهرات اخیر در ایران ۹ تن از افغانان نیز کشته شده اند

حکومت افغانستان به‌گونۀ رسمی از ایران خواسته است تا در پیوند به‌تلفات مهاجران افغان در هنگام مظاهرات در ایران معلومات دهد.

وزارت امور خارجه با بیان این مطلب می‌گوید ایران تعهد کرده است که پس از تثبیت هویت تمامی کشته‌شده‌گان در مظاهره‌های اطلاعات را با افغانستان در میان خواهد گذاشت.

این در حالی‌است که برخی رسانه‌ها گزارش داده اند که در تظاهرات اخیر در ایران، ۹ تن از افغانان نیز کشته شده اند.

حکومت افغانستان در پیوند با کشته شدن افغان‌ها در جریان مظاهرات ایران واکنش نشان داده است.

وزارت امور خارجه می‌گوید که از ایران خواسته است تا در باره کشته شدن افغان‌ها در جریان مظاهرات اخیر در ایران وضاحت دهد که آیا افغان‌ها در این مظاهرات کشته شده اند، یا خیر؟

گران هیواد سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: "این موضوع از سوی سفارت افغانستان در ایران و راه‌های دیپلماتیک از نزدیک پی‌گیری خواهد شد."

او افزود: "سفارت افغانستان در ایران با این کشور در ارتباط است تا در رابطه به دستگیری و کشته شدن افغان‌ها در جریان مظاهرات معلومات دهد. ایران تعهد کرده است که پس از تثبیت هویت افغان‌ها تمامی معلومات را با جزئیات با افغانستان شریک می‌سازد."

وزارت امور خارجه آمار کشته و زخمی شدن افغان‌ها را در جریان مظاهرات ایران تائید و یا رد نمی‌کند اما روز گذشته برخی رسانه‌ها گزارش دادند که در تظاهرات اخیر ایران ۹ تن کشته شدند و ۱۲۱ تن دیگر از سوی نیروهای امنیتی این کشور دستگیر شده اند.

در این گزارش‌ها به نقل یکی از منابع آمده است که آنان نمی‌دانند که چرا این افغان‌ها آماج قرار گرفته اند در صورتی که افغان‌ها در تظاهرات نیز اشتراک نکرده بودند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز در این باره نگران است.

شکرالله مشکور کمیشنر این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: "کمیسیون حقوق بشر در مسٔله نقض حقوق بشر ابراز نگرانی می‌کند و از حکومت افغانستان خواسته تا این موضوع را از طریق راه‌های دیپماتیک پیگری کند."

در عین حال وزارت مهاجرین و عودت‌کننده‌گان می‌گوید، سفارت افغانستان در ایران در این باره تا اکنون به آنان چیزی نگفته است.

تلاش کردیم تا در این باره نظر سفارت ایران را در کابل نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های زیاد موفق نشدیم.

پیش از این سازمان عفو بین‌الملل شمار کشته شده‌گان مظاهرات اخیر ایران را ۱۱۶تن گفته است.

بر اساس آمار رسمی حکومت افغانستان نزدیک به دوونیم میلیون افغان در ایران زنده‌گی می‌کنند که از این میان ۹۵۰ هزار تن آنان جواز اقامت دارند، ۴۵۰ هزار تن جواز اقامت کوتاه مدت و پاسپورت دارند، ۳۰ هزار تن آنان جواز اقامت درازمدت به‌دست آورده اند و نزدیک به یک تن دیگر به شکل غیر‌قانونی در ایران زنده‌گی می‌کنند.

گزارش از: فرید حلیمی

XS
SM
MD
LG