لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

نهادهای ناظر انتخابات: اگر مشکلات انتخابات حل نشود، بحران آن عمیق‌تر خواهد شد


جریان انتخابات افغانستان
جریان انتخابات افغانستان

شماری از نهادهای ناظر بر روند انتخابات می‌گویند که اگر مشکلات کنونی انتخابات حل نشود، بحران به‌میان آمده عمیق‌تر خواهد شد.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان به رادیوی آزادی می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات باید هرچه زودتر در بارۀ بازشماری آرای "هفت ولایت" تصمیم بگیرد.

بیناد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) نیز ادامۀ این وضعیت را خوب نمی‌داند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که امروز (دوشنبه۱۱ قوس) گزارش تخنیکی ۲۷ ولایت از طریق دارالانشاء به کمیسیون فرستاده می‌شود و رهبری کمیسیون بر اساس آن تصمیم خواهد گرفت.

بن بست روند تفتیش و بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری در ۷ ولایت بیشتر شماری از نهادهای ناظر بر روند انتخابات را نگران کرده است.

این نهادها می گویند که اگر وضعیت به درستی مدیریت نشود، مشکل گسترده تر خواهد شد.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان یا فیفا به رادیوی آزادی می‌گوید، اگر مشکل موجود در روند تفتیش و بازشماری آرای هفت ولایت حل نشود، حل بحران کنونی انتخابات دشوارتر خواهد بود.

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

او افزود: "اگر هر روز مظاهره باشد و بر بسته ماندن دفترهای کمیسیون تأکید شود و اگر نتایج ابتدایی بدون شمولیت هفت ولایت اعلام شود و این موضوع با واکنش ها مواجه شود، این بحران به میان آمدۀ انتخابات را عمیق تر خواهد کرد و حل کردن آن بسیار مشکل خواهد بود. بنابرین کمیسیون باید هرچه زودتر یک موضوع روشن دربارۀ هفت ولایت اعلام کند."

آقای رشید گفت: "آنان برای حل این مشکل از کمیسیون خواهان برگزاری یک نشست باز شده اند تا قناعت تکت‌های انتخاباتی معترض فراهم شود، اما کمیسیون این پیشنهاد آنان را نپذیرفته است."

در همین حال نعیم ایوب‌زاده، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گوید، کمیسیون مستقل انتخابات غیرمسکلی عمل می‌کند.

او افزود: "من فکر می کنم که وضعیت کنونی نگران کننده است و روند را با تهدید مواجه کرده است. به همین دلیل نتایجی که اعلام می شود قابل قبول نخواهد باشد. دوم این که کمیسیون انتخابات غیرمسکلی برخورد می کند."

با این وجود حامیان تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله به کمیسیون مستقل انتخابات اجازه نداده اند که روند بازشماری و تفتیش آرا را در هفت ولایت آغاز کند.

این تیم انتخاباتی خواهان ابطال ۳۰۰ هزار رایی است که از سوی کمیسیون تاکنون در بارۀ ابطال آن آرا تصمیمی گرفته نشده است.

این در حالیست که نهادهای بین‌المللی ناظر بر روند انتخابات در این باره خاموشی اختیار کرده اند و تا به حال چیزی نگفته اند.

اما ذبیح الله سادات، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات به رادیوی آزادی گفت که امروز در این باره تصمیم گرفته خواهد شد.

صدا" امروز گزارش مربوط به ۲۷ ولایت از طریق دارالانشاء کمیسیون به رهبری فرستاده می شود و پس از آن رهبری در این باره تصمیم می گیرد. این خوب بود که آرای هفت ولایت هم شامل نتایج ابتدایی می بود، اما اگر اجازه داده نشود، کمیسیون مطابق به قانون تصمیم خواهد گرفت."

پیش از این دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آزادی گفته بود که گزارش تخنیکی ۲۷ ولایت را به روز یکشنبه به رهبری کمیسیون مستقل انتخابات می فرستد، اما تا به حال این گزارش به رهبری کمیسیون فرستاده نشده است.

XS
SM
MD
LG