لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۹:۵۳

مکرون شوخی ترمپ را با جدیت پاسخ داد


دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا (چپ) حین کنفرانس خبری با همتای فرانسه‌یی‌اش امانوئل مکرون در فرانسه. August 26, 2019
دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا (چپ) حین کنفرانس خبری با همتای فرانسه‌یی‌اش امانوئل مکرون در فرانسه. August 26, 2019

رئیسان جمهور امریکا و فرانسه اختلاف نظر دارند که شماری از اعضای گروه داعش، از اروپا به شرق میانه رفته اند.

لحن شوخی رئیس جمهور امریکا با واکنش همتای فرانسه‌یی اش در مورد شورشیان گروه داعش روبه‌رو شد.

دونالد ترمپ در سوم دسمبر مصادف با نخستین روز نشست سران ناتو در لندن با امانوئل مکرون دیدار کرد.

ترمپ گفت، شمار زیادی از کسانی که عضویت گروه داعش را داشته اند، از اروپا به سوریه رفته اند.

او گفت: "شمار عظیمی از جنگجویان داعش در سوریه بازداشت شده اند. در بند بسر می‌برند. اما شمار از آن‌ها از فرانسه، جرمنی و بریتانیا هستند. بیشتر شان از اروپا هستند. برخی کشور ها می‌پذیرند. در این مورد با رئیس جمهور مکرون صحبت نکرده ام."

در اینجا دونالد ترمپ به رئیس جمهور فرانسه با لحن شوخی گفت که اگر می‌خواهد، برایش چند جنگجوی خوب گروه داعش را سپرده می‌تواند.

پاسخ امانوئل مکرون شوخی نبود: "جدی باشیم. شمار زیادی از جنگجویانی که شما در اختیار دارید، کسانی اند که از سوریه، عراق و آن منطقه آمده اند. واقعیت دارد که برخی از جنگجویان خارجی از اروپا هم رفته اند. اما شمار آن‌ها در مشکلی که در منطقه داریم، به اقلیت می‌رسد."

رئیس جمهور فرانسه، همچنان گفت که داعش در شرق میانه نابود نشده و مبارزه با این گروه باید به عنوان اولویت درجه یک قرار داده شود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در (۲۸ فبروری) امسال اعلام کرد که سوریه به صورت کامل از وجود گروه داعش پاکسازی شده است. اما فرانسه تا هنوز نگرانی دارد.

علاوه بر بحث روی حضور و شکست گروه داعش، رهبران امریکا و فرانسه در مورد تجارت و مصارف ناتو هم اندکی اختلاف دارند.

ترمپ می‌گوید، شریکان اروپایی ناتو به اندازۀ امریکا در مصارف این پیمان نظامی سهم نمی‌گیرند اما کشور های اروپایی با این دیدگاه موافق نیستند.

موضع مشترک رئیسان جمهور امریکا و فرانسه در نخستین روز اجلاس سران ناتو در لندن، گفت‌وگوهای جامع و فراگیر با روسیه بود.

امانوئل مکرون دیروز بر اهمیت مذاکرات استراتژیک با روسیه تأکید کرد اما گفت که متحدین ناتو باید با چشمان باز وارد مذاکره با این کشور شوند.

دونالد ترمپ هم در این نشست مشترک گفت که از مذاکره با روسیه حمایت می‌کند و در گذشته در این مورد کمپاین هم کرده است.

پیشتر از این، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه گفته بود که کشورش برای همکاری با ناتو در رفع تهدید های مشترک از جمله مبارزه با تروریزم آماده است.

اجلاس دو روزه سران ناتو به مناسبت هفتادمین سالروز تأسیس این پیمان نظامی امروز هم ادامه می‌یابد و مسایل بزرگ جهانی در آن به بحث گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG