لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

واشنگتن ایکزمینر: امریکا آمادۀ اخراج تقریباً نیم سربازانش از افغانستان است


  • واشنگتن ایکزمینر

روزنامۀ واشنگتن ایکزمینر به تصمیم ایالات متحده مبنی بر کاهش شمار نیروهایش در افغانستان توجه کرده است.

به نوشتۀ روزنامه، حتی در صورت ادامۀ بمبگذاری‌های انتحاری در افغانستان، ایالات متحده آمادۀ اخراج تقریباً نیم سربازانش از افغانستان است.

روزنامه می‌نویسد، اعلام خروج سربازان ممکن از منظر سیاست داخلی به سود برخی‌ها تمام شود، اما این کار از لحاظ دیپلوماتیک، در حالی که گفت‌وگو‌ها با طالبان پیش می‌رود، امتیازدهی غیرضروری است.

به نوشتۀ روزنامه، خروج از پیش تعیین شدۀ نیرو از افغانستان نه تنها ثبات این کشور را تهدید می‌کند، بلکه به متحدان و دشمنان امریکا پیامی را می‌فرستد که این کشور دگر توانایی تداوم جنگ را ندارد.

مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده گفته است، کاهش سربازان امریکایی در آینده در افغانستان الزاماً به معاملۀ احتمالی صلح با طالبان ارتباط نخواهد داشت.

اسپر دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز گفت، شاید بدون در نظرداشت تلاش جاری برای صلح، شمار نیروها کاهش یابد.

چند روز پیش از این سخنان اسپر، دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده گفت، تصمیم دارد که شمار نیروهایش در افغانستان را به هشت هزار و ششصد تن کاهش بدهد.

او که در پایگاه هوایی بگرام سخن می‌گفت، در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

در حال حاضر ایالات متحده حدود ۱۳ هزار سرباز در افغانستان دارد.

واشنگتن ایکزمینر می‌نویسد، خروج نیروهای امریکایی بار مسئولیت بر شانه‌های ۸۵۰۰ سرباز ناتو و دیگر شرکا در افغانستان را افزایش می‌دهد.

به نوشتۀ روزنامه، طالبان پیش‌بینی می‌کنند، پیش از اینکه شرکای امریکا آمادۀ فعالیت بدون کمک این کشور شوند، امریکا افغانستان را ترک خواهد کرد.

  • دیلی میل

روزنامۀ دیلی میل به نقل از الیس ویلز، سرپرست معاونیت وزیر خارجۀ ایالات متحده در امور آسیای جنوبی و مرکزی نوشته است، مقام‌های افغان باید برای تحقیق در مورد ادعای سوء استفادۀ جنسی از کودکان گام‌های جدی بردارند.

او سه‌شنبه در حساب توییتر خود نوشت، از مقام‌های افغان به شمول لوی سارنوال افغانستان می‌خواهد که در پیوند به گزارش‌های عمیقاً نگران کننده در مورد سوء استفادۀ جنسی در مکتب‌های لوگر، به گونۀ قاطعانه اقدام کنند.

بانو ویلز افزوده است، که بچه بازی در هیچ جامعه جای ندارد.

دیلی میل به پاسخ صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان در این مورد اشاره کرده است.

صدیقی در حساب توییتر خود نوشته است، پس از آنکه گزارش همه جانبۀ تحقیقات دفتر لوی سارنوالی و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این مورد به حکومت پیشکش شود، حکومت افغانستان قویاً به اتخاذ اقدامات قاطع متعهد است.

  • گاردین

روزنامۀ بریتانیایی گاردین ماه گذشته گزارش داد که بیش از پنجصد شاگرد پسر در ولایت لوگر هدف سوء استفادۀ جنسی قرار گرفته اند.

به نوشتۀ روزنامه، این ادعا در حالی صورت گرفته است که در بخش‌های از افغانستان بچه بازی معمول است و افراد بزرگ سال پسران را با خود‌شان نگه می‌دارند.

روزنامه می‌نویسد، از ایالات متحده انتقاد شده بود که به مسئلۀ تجاوز بر کودکان در افغانستان توجه جدی نکرده است.

دیدبان حقوق بشر در گزارش ماه جنوری سال گذشتۀ خود گفته بود، نیروهای امریکایی شماری از مأموران پولیس و اعضای اداره‌های امنیتی متهم به تجاوز جنسی بر کودکان را شناسایی کرده بودند.

اما به نوشتۀ دیلی میل، ایالات متحده این موضوع را نادیده گرفت.

XS
SM
MD
LG