لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

قلعۀ تاریخی فریدون در معرض نابودی قرار دارد


قلعۀ تاریخی فریدون در ولایت فراه
قلعۀ تاریخی فریدون در ولایت فراه

شماری از فعالان فرهنگی و مدنی ولایت فراه از وضعیت بد قلعۀ تاریخی فریدون ابراز نگرانی کرده، خواستار بازسازی این قلعه هستند.

مقام‌های محلی فراه می‌گویند این قلعه تاریخی با بیش از دو هزار سال قدمت، در معرض تخریب و فروپاشی قرار دارد.

به گفته این مقام‌ها، با گذشت هر روز دامنه تخریب این بنای تاریخی که روایت‌گر سرزمین سیستان قدیم در جغرافیای افغانستان و ایران است، گسترده‌تر می‌شود.

قلعه فریدون در نزدیکی مرکز شهر فراه موقعیت دارد و از آن در کتاب‌های شاهنامه و تاریخ سیستان یاد شده است.

فعالان جامعۀ مدنی فراه می‌گویند این قلعه بزرگ به جای این که محلی برای شناخت هویت تاریخی افغانستان و تقویت گردشگری باشد، حالا به پناه‌گاه معتادان مواد مخدر تبدیل شده است.

عبدالرحمان ژوندی یکی از این فعالان گفت: "واقعاً قلعه فریدون یا شهر کهنه فراه که یک قلعه با ارزش است، به خانه امن معتادین مبدل شده است و در حال فروپاشی قرار دارد. امیدواریم دولت بخصوص وزارت اطلاعات و فرهنگ به آن توجه کند و هر چه زودتر از تخریب این قلعه جلوگیری نماید اگر وضعیت به همین منوال به پیش برود تا چند سال دیگر به کلی از بین خواهد رفت."

قلعه تاریخی فریدون در ولایت فراه
قلعه تاریخی فریدون در ولایت فراه

شماری از اعضای شورای ولایتی فراه می‌گویند نه تنها قلعه فریدون بلکه بسیاری از مکان‌های تاریخی در حال تخریب شدن هستند و دولت باید برای جلوگیری از فروپاشی این مکان‌های باستانی اقدامات جدی روی دست گیرد.

شاه‌محمود نعیمی، معاون شورای ولایتی فراه گفت: "قلعه فریدون تاریخ فراه و افغانستان را نشان می‌دهد و دولت باید از تخریب همچون بناهای تاریخی جلوگیری کند. نه تنها قلعه فریدون بلکه دیگر مکان‌های باستانی باید نگهداری شود. دولت در حفظ و مراقبت این قلعه کوتاهی کرده است."

بنیامین بارز، رئیس اطلاعات و فرهنگ فراه می‌پذیرد که تاکنون نتوانسته است کار بازسازی این قلعه را آغاز کند: "آبدات تاریخی یک ولایت بیانگر تاریخ و هویت آن ولایت و کشور است. قلعه فریدون یا شهر کهنه که قدمت ۲ هزار ساله دارد بدبختانه در حال تخریب و فروپاشی قرار دارد و ما نیز از این وضعیت نگران هستیم."

محب‌الله محب، سخنگوی پولیس فراه می‌گوید هر زمانی که کار بازسازی قلعه فریدون آغاز شود، پولیس معتادان را از این قلعه بیرون خواهد کرد و فعلاً هم روند جمع‌آوری معتادان ادامه دارد.

قلعه فریدون که به نام "شهر کهنه فراه" نیز یاد می‌شود، دارای محوطه بزرگ است و دو ورودی به نام‌های کندهار و هرات در دیوارهای جنوبی و شمالی دارد.

این قلعه با مساحت ۳۰۰ جریب زمین، از گِل و خشت خام ساخته شده و دست‌کم ۹۹ برج بزرگ و کوچک دارد.

مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ فراه می‌گویند افزون بر این قلعه تا حال ۲۸ بنای تاریخی در این ولایت ثبت شده که بیشتر آن‌ها در خطر نابودی قرار دارند.

حفیظ نورزاد

XS
SM
MD
LG