لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

وزارت مالیه: گمرک‌های کشور با وسایل پیشرفته‌ مجهز خواهند شد


وزارت مالیه افغانستان
وزارت مالیه افغانستان

وزارت مالیه افغانستان می‌گوید گمرک‌های کشور به زودی با وسایل پیشرفته‌ای مانند: "اسکنر، ترازوی دیجیتالی و دوربین مدار بسته"، تجهیز خواهند شد.

شمع روز مسجدی، سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که پس از این کارمندان گمرک‌ها و بست‌های خالی آن از طریق کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی براساس رقابت آزاد تعیین خواهند شد.

او افزود: "ترازوها و اسکنرها رسیده است. کمره‌ها هم در حال نصب شدن است. از لحاظ منابع بشری و از نگاه زیربنا اقداماتی انجام شده و ادامه پیدا می‌کند تا ما بتوانیم زیربنا و منابع بشری گمرکها را بهتر کنیم."

وزارت مالیه در حالی از اصلاحات گسترده زیربنایی و منابع بشری در گمرک‌ها خبر می‌دهد که نظام گمرکی افغانستان بارها به دلیل آلوده بودن به فساد مورد انتقاد قرار گرفته است.

آگاهان اقتصادی می‌گویند که بسیاری از کارمندان گمرک‌های افغانستان به نوعی با گروه‌های قدرتمند مرتبط هستند و بخشی از فساد در آن سازمان یافته است.

کارمندان گمرک‌های افغانستان به نوعی با گروه‌های قدرتمند مرتبط هستند
کارمندان گمرک‌های افغانستان به نوعی با گروه‌های قدرتمند مرتبط هستند

شبیر بشری، کارشناس مسائل اقتصادی به رادیو آزادی گفت: "نظر به حجم فساد در گمرک‌ها این عملکرد‌ها نمی‌تواند که در کوتاه‌مدت تاثیرگذار باشد، اما در درازمدت می‌تواند سودمند باشد."

او افزود که مسئولان حکومتی همواره از ایجاد اصلاحات و جلوگیری از فساد در گمرک‌ها سخن زده‌اند اما در عمل تغییر چندانی در مورد ریشه‌کن کردن فساد در گمرک‌ها دیده نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG