لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

برای بررسی گزارش سوءاستفاده جنسی از کودکان در لوگر، هیئتی آغاز به کار کرد


موسٰی محمودی و احسان حمیدی فعالان مدنی ولایت لوگر
موسٰی محمودی و احسان حمیدی فعالان مدنی ولایت لوگر

لوی سارنوالی افغانستان می‌گوید هیئتی که برای بررسی گزارش سوءاستفاده جنسی از کودکان در برخی مکاتب لوگر تعیین شده بود؛ به کارش آغاز کرد.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت این هیئت کارش را آغاز کرده و یافته‌های تحقیق هیئت به‌زودی با مردم در میان گذاشته خواهتد شد.

در همین حال خانواده‌های موسٰی محمودی و احسان حمیدی خواهان پیگیری هر چه زودتر این موضوع هستند.

لوی سارنوالی افغانستان پس از گذشت ۲۰ روز از نشر گزارش‌ها در مورد سواستفاده جنسی از کودکان در برخی مکاتب لوگر حالا هیئتی را برای حقیقت‌یابی این موضوع تعیین کرده است.

جمشید رسولی سخنگوی این اداره روز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت که این هیئت به رهبری یکی از معاونان لوی سارنوالی تعیین شده است.

او افزود: "لوی سارنوالی افغانستان هیئتی برای بررسی مطالب روزنامه گاردین و ادعایی که از سوی چند شخص اطلاع‌دهنده در رابطه به بدرفتاری‌های جنسی با دانش‌آموزهای لوگر تعیین کرده تا این هیئت موضوع را به صورت همه‌جانبه بررسی کند. زمانی که کارهای این هیئت پیشرفت کرد، آن را با رسانه و از طریق رسانه‌ها با مردم شریک می‌سازیم."

پیش از این شماری از فعالان حقوق کودکان با نشر اعلامیه‌ای مشترک خواستار اقدام حکومت برای بررسی این موضوع شدند.

پس از نشر گزارش تحقیقی موسٰی محمودی و همکارش احسان‌الله حمیدی در باره سوءاستفاده جنسی از شماری از کودکان لوگر، ادارۀ امنیت ملی آقایان محمودی و حمید را بازداشت کرد.

به دنبال اعتراض‌های نهادهای ملی و بین‌المللی مدافع حقوق بشر، آن‌ها به‌دستور آقای‌غنی آزاد و به کمیسیون حقوق بشر تحویل داده شدند.

در همین حال یکی از نزدیکان آقای محمودی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفت در تماسی که با وی داشته، آقای محمودی جزئیات بیشتر نداده و گفته است که در محلی امن به‌سر می‌برد.

نجیب‌الله برادر احسان‌الله حمیدی به رادیو آزادی گفت: "باید این موضوع هر چه زودتر از سوی لوی سارنوالی بررسی و سرنوشت آنان روشن شود."

او افزود: "زمانی که خودشان تماس می‌گیرند می‌گویند با آقای محمودی در جای امن و مصون هستند اما ما نگران هستیم باید این قضیه هرچه زودتر روشن شود که علت آن چه است که آقای محمودی و احسان‌الله حمیدی آزاد بوده نمی‌توانند."

پیش از این ولسی جرگه، وزارت معارف و مقام ولایت لوگر نیز هیئت‌هایی را برای بررسی این قضیه تعیین کرده بود.

اما این هیئت‌ها گفتند که بررسی‌های آنان نشان می‌دهد که ادعاها در مورد سواستفاده جنسی از کودکان در شماری مکاتب لوگر نادرست بوده است.

XS
SM
MD
LG