لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۸

قتل داکتر ناکامورا و ۵ همکارش، موجی از واکنش‌های ملی و بین‌المللی را برانگیخته است


موجی از واکنش‌های ملی و بین‌المللی برای قتل داکتر تِتسو ناکامورا و ۵ همکارش به راه افتاده است
موجی از واکنش‌های ملی و بین‌المللی برای قتل داکتر تِتسو ناکامورا و ۵ همکارش به راه افتاده است

قتل داکتر تِتسو ناکامورا رئیس موسسه خدمات طبی صلح جاپان و پنج همکارش در شرق افغانستان واکنش‌های جد ای را در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخته است.

حکومت افغانستان قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده و صدراعظم جاپان گفته که با شنیدن خبر قتل ناکامورا شوکه شده است.

سفارت امریکا در کابل و یوناما قتل او را خشونت بی‌معنی خوانده‌اند.

ناکامورا در بخش زراعت و تنظیم آب از چندین سال به این‌سو در شرق افغانستان فعالیت داشت.

قتل داکتر ناکامورا رئیس موسسه خدمات طبی صلح جاپان (پی‌ام‌اس) در ولایت ننگرهار، واکنش‌هایی را در سطح ملی و بین‌المللی در پی داشته است.

حکومت افغانستان کشتن او را تقبیح کرده و آن را بزرگ‌ترین جنایت علیه مددرسانان خوانده است.

حکومت افغانستان: کشتن ناکامورا را بزرگ‌ترین جنایت علیه مددرسانان خواند
حکومت افغانستان: کشتن ناکامورا را بزرگ‌ترین جنایت علیه مددرسانان خواند

شینزو آبه، صدراعظم جاپان گفت که با شنیدن خبر قتل آقای تتسو ناکامورا شوکه شده است.

سفارت امریکا در کابل و دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل متحد (یوناما)، قتل این کمک‌رسان چاپانی را محکوم کرده و گفته‌اند که آقای ناکامورا بیشتر زندگی خود را برای کمک به آسیب‌پذیرترین افغان‌ها اختصاص داده بود.

میتسوجی فوکوموتو، از مسئولان موسسه جاپانی که آقای ناکامورا برای آن کار می‌کرد گفته است: "نمی‌داند چه دلیلی در عقب این حمله بوده، آیا دزدی ساده بوده و یا هم تضاد منافع بوده است؟"

رحمت‌الله نبیل: به‌خاطر این‌که از داکتر ناکامورا حفاظت نتوانستیم احساس شرم‌ساری می‌کنیم
رحمت‌الله نبیل: به‌خاطر این‌که از داکتر ناکامورا حفاظت نتوانستیم احساس شرم‌ساری می‌کنیم

رحمت‌الله نبیل، نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در حساب توییترش نوشته است، به‌خاطر این‌که از داکتر ناکامورا حفاظت نتوانستیم احساس شرم‌ساری می‌کنیم.

همچنین امرالله صالح معاون دسته انتخاباتی دولت‌ساز، با اشاره به قتل آقای ناکامورا در فیسبوکش نوشته است کشوری که می‌خواهد ما در تجرید و فقر به‌سر ببریم، پاکستان است و گروه طالبان استراتیژی این کشور را عملی می‌کند.

لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهوری، روز چهارشنبه(۱۳ قوس) به رادیو آزادی گفت که آقای ناکامورا زندگی خود را وقف همکاری با مردم افغانستان کرده بود.

او افزود: "دشمنان افغانستان نزدیک‌ترین دوست مارا بی‌رحمانه به قتل رساندند. ناکامورا زندگی خود را وقف همیاری و همکاری با مردم افغانستان کرد. ناکامورا حکومت را در مدیریت آب و جنگل‌ها کمک می‌کرد. دولت و ملت افغانستان حمله بر او و همکارانش را تقبیح کرده و آن را بزرگ‌ترین جنایت در برابر مددرسانان می‌داند."

داکتر ناکامورا صبح روز چهارشنبه در حمله مهاجمان مسلح ناشناس در شهر جلال‌آباد زخمی شد، اما ساعاتی پس هنگام انتقال برای درمان به بگرام در میدان هوایی ننگرهار جان باخت.

به گفته مقام‌های محلی ننگرهار، در این رویداد پنج همکار محلی آقای ناکامورا نیز کشته شده‌اند و یک همکار دیگر او زخمی شده است.

سربندهای ولسوالی کامه و ولسوالی خیوه که هزاران جریب زمین زراعتی با استفاده از آن آبیاری می‌شوند نیز توسط آقای ناکامورا ساخته شده است.

چندی پیش از سوی محمداشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به پاس خدمات او برایش تابعیت افتخاری این کشور نیز داده شد.

در این حال یونس سالک، سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان می‌گوید که موسسه خدمات طبی صلح جاپان (پی‌ام‌اس) از سال ۱۳۷۸ خورشیدی در این کشور فعالیت دارد.

آقای سالک خدمات داکتر ناکامورا را در زمینه مدیریت آب و توسعه زراعت در افغانستان مهم می‌داند.

او گفت: "ناکامورا نزدیک به دو دهه در کنار مردم افغانستان بود، خصوصاً در عرصه مدیریت آب، انکشاف زراعت و بخش صحت کار می‌کرد. این موسسه بیشتر از سوی جاپان تمویل می‌شود."

حمله بر داکتر ناکامورا در شبکه‌های اجتماعی نیز واکنش‌های تندی را در پی داشته است. بیشتر کاربران شبکه‌های اجتماعی قتل او را کار دشمنان افغانستان خوانده‌اند.

همچنین ساکنان ولایت ننگرهار، که بیشتر به دلیل روابط صمیمانه و خودمانی ناکامورا با مردم، او را "کاکا مورا" می‌خواندند.

در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز برادر و یکی از همکاران داکتر ناکامورا نخست در ولایت ننگرهار ربوده شد و سپس به قتل رسید.

تا هنوز مسئولیت قتل داکتر ناکامورا و همکار او را کسی یا گروهی بر عهده نگرفته است. ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته که این گروه دراین رویداد دست ندارد.

XS
SM
MD
LG