لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

تیفا: انتخابات افغانستان در حال رفتن به سوی خشونت است


تیفا: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مشکل فنی انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌داند
تیفا: کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مشکل فنی انتخابات ریاست جمهوری را نمی‌داند

مسئولان تیفا می‌گویند که انتخابات افغانستان در حال رفتن به سوی خشونت است و جامعۀ جهانی باید با برگزاری یک نشست وسیع با حضور کمیسیون مستقل انتخابات، نهادهای ناظر، تیم‌های انتخاباتی و نمایندگان احزاب سیاسی مشکل موجود را حل کند.

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ افغانستان نیز می‌گوید که کمیسیون مستقل روند انتخابات را با پرسش‌ها و مشکلات زیادی مواجه کرده است.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به روز چهارشنبه در نشست خبری‌یی در کابل گزارشی را با عنوان یافته‌های نظارتی دو ماهه خود از تحولات انتخابات ریاست جمهوری با رسانه‌ها شریک کرد.

مسئولان تیفا می‌گویند که بر بنیاد یافته‌های آنان، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در بارۀ اعتبار بخشیدن به آرای خارج از زمان انتخابات دلیل قانونی و منطقی ارایه نکرده است.

به گفتۀ آنان، شماری از نهادها و کشورها در کارهای کمیسیون مستقل انتخابات اعمال نفوذ کرده‌اند و فشارهای سیاسی و تکت‌های انتخاباتی نیز در کارهای این کمیسیون تاثیرگذار بوده است.

نعیم ایوب‌زاده، رئیس تیفا می‌گوید که کمیسیون مستقل انتخابات یا مشکل فنی موجود در روند انتخابات را نمی‌داند و یا هم تحت فشارهای سیاسی نمی‌خواهد که این مشکل را حل کند.

او افزود: "یا این که این دوست های ما واقعا نمی فهمند که چه می‌کنند و راه خود را گم کرده اند و یا این که تحت فشار سیاسی و گرایشات سیاسی قرار گرفتند و به‌خاطر گرایشات سیاسی نمی‌خواهند که به مسیر اصلی بروند و ما را به یک نتیجۀ برسانند که قابل قبول باشد."

به گفتۀ آقای ایوب‌زاده، روند انتخابات با مشکل فنی مواجه نبوده و این مشکل از سوی برخی افراد ایجاد شده است.

آقای ایوبزاده هشدار می‌دهد که انتخابات ریاست جمهوی در حال رفتن به سوی خشونت است. به گفته او، جامعۀ جهانی تا حال موضع روشنی در مورد انتخابات افغانستان نداشته است. تیفا و فیفا پیشنهاد می‌کنند که جامعه جهانی برگزاری نشستی فراگیر با حضور کمیسیون مستقل انتخابات، نهادهای ناظر، تیم‌های انتخاباتی و نمایندگان احزاب سیاسی مشکل فنی موجود را حل کند.

یوسف رشید، رئیس فیفا به رادیوی آزادی می‌گوید که کمیسیون مستقل روند انتخابات روند انتخابات را پس از روز برگزاری انتخابات به گونۀ درست مدیریت نکرده و این روند را با پرسش‌ها و مشکلات زیادی مواجه کرده است.

یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا
یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا

او اضافه کرد: "این‌ها نه تنها قادر نشدند که نتایج ابتدایی را مطابق تقویم اعلام کنند، بلکه پروسه را با یک سلسله پرسش‌ها، چالش‌ها و مشکلات جدی مواجه ساختند."

اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این کمیسیون تحت هیچ گونه فشار سیاسی نرفته است و نمی‌رود.

علی‌احمد حق‌پرست سخنگوی این کمیسیون می‌گوید که تقویم انتخابات ریاست جمهوری تنها به دلیل برخی مشکلات فنی نقض شده است و این کمیسیون تلاش می‌کند که به زودی نتایج شفاف انتخابات را اعلام کند.

او افزود: "کمیسیون به هیچ وجه زیر تاثیر فشار هیچ آدرس و نهاد و افراد نمی‌رود و با در نظرداشت حکم قانون اساسی و قانون انتخابات می‌خواهد که کارهای تخنیکی و بخش پالیسی‌سازی را به پیش ببرد."

مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات می‌گویند توقع می‌رود که روند تفتیش آرا در برخی ولایت‌هایی که بسته بودند تا فردا و یا پس فردا آغاز شود.

با گذشت بیش از دو ماه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون نتوانسته است که نتایج ابتدایی این انتخابات را اعلام کند و تا به حال دو بار تقویم انتخابات را نقض کرده است.

XS
SM
MD
LG