لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۱

'هدف سفر اخیر خلیلزاد، آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح است'


وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید هدف سفر اخیر خلیلزاد به افغانستان، آغاز گفت‌وگوهای صلح است
وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید هدف سفر اخیر خلیلزاد به افغانستان، آغاز گفت‌وگوهای صلح است

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید هدف سفر اخیر زلمی خلیلزاد آغاز زودهنگام گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی است.

یکی از سخنگویان این وزارت به رادیوی آزادی گفت که با آغاز این نشست، طالبان باید با یک هیئت همه شمول افغانستان دیدار کنند.

از سوی دیگر، یکی از اعضای شورای عالی صلح می‌گوید، در گفت‌وگویی که با آقای خلیلزاد داشته، وی گفته است که امریکا با طالبان به توافق رسیده است، اما روی ایجاد یک هیئت مذاکره‌کنندۀ افغان تأکید دارد.

اما ارگ ریاست جمهوری می‌گوید که بر اساس توافق حکومت‌های افغانستان و امریکا، محوریت گفت‌وگوهای صلح باید در دست حکومت افغانستان باشد.

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید، گفت‌وگوهای صلح با طالبان با یک هیئت افغان که نمایندگان حکومت افغانستان و دیگر اقشار جامعه نیز در آن شامل باشد، به پیش خواهد رفت.

یکی از سخنگویان این وزارت به روز پنج‌شنبه به رادیوی آزادی گفت که هدف از سفر زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان به کابل و دوحه آغاز زودهنگام گفت‌وگوهای صلح بین‌الافغانی است.

منبع می‌افزود: "در این نشست باید نقشۀ راه سیاسی برای آیندۀ افغانستان ترسیم و روی یک آتش‌بس دایمی و جامع بحث خواهد شد."

این درحالی‌است که آقای خلیلزاد در حال حاضر در حال گفت‌وگو با مقام‌های افغانستان و سیاست‌مداران افغان است.

ښاغلي خلیلزاد د افغانستان د ملي یووالي حکومت له اجرائیه رئیس عبدالله عبدالله سره هم کتلي او د سولې پر بهیر یې خبرې کړې دي.
ښاغلي خلیلزاد د افغانستان د ملي یووالي حکومت له اجرائیه رئیس عبدالله عبدالله سره هم کتلي او د سولې پر بهیر یې خبرې کړې دي.

وزارت خارجۀ امریکا می‌گوید، آقای خلیلزاد پس از سفرش به کابل، به قطر می‌رود و در آنجا با طالبان روی کاهش خشونت‌ها گفت‌وگو می‌کند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، در ملاقات روز چهارشنبه رئیس جمهور غنی و زلمی خلیلزاد در ارگ ریاست جمهوری در کابل، روی امکانات و راه‌های تحقق آتش‌بس بحث گفتگو شده است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور با آن که در بارۀ هیئت ملی گفت‌وگو کننده چیزی نمی‌گوید، اما تأکید می‌کند که محوریت گفت‌وگوهای صلح باید در دست حکومت افغانستان باشد.

او افزود: مذاکرات مراحل مختلف دارد. برخی مراحل آن میان امریکا و طالبان است. آنچه که متعلق به حکومت افغانستان است، روی آن میان حکومت‌های افغانستان و امریکا توافق شده است که محوریت گفت‌وگوهای صلح باید در دست حکومت افغانستان باشد.

آقای خلیلزاد در سفرش به کابل با عبدالله عبدالله، رییس اجرایی و اعضای شورای عالی صلح نیز دیدار و گفت‌وگو کرده است.

عزیزالله دین محمد، معاون شورای عالی صلح به رادیوی آزادی گفت که آقای خلیلزاد به آنان گفته که امریکا با طالبان به توافق رسیده است و وی روی ایجاد یک هیئت از افغانستان با سیاسیون گفت‌وگو می کند.

خلیلزاد در نخست گفت که ما در بیشتر موردها با طالبان به توافق رسیدیم، اکنون امریکا با طالبان روی کاهش خشونت‌ها گفت‌وگو می‌کند. خلیلزاد در این باره نظر حکومت افغانستان را می‌خواهد و روی ایجاد یک هیئت از افغانستان تأکید می‌کند.

پیش از این هیئت گفت‌وگوکنندۀ امریکا به رهبری زلمی خلیلزاد در ۹ دور گفت‌وگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر در اصول روی یک توافق‌نامۀ صلح با طالبان به توافق رسیده بود.

اما این گفت‌وگوها پس از یک حملۀ انتحاری در کابل که در آن ۱۲ تن به شمول یک سرباز امریکایی کشته شدند، از سوی دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا لغوه شدند.

XS
SM
MD
LG