لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۱

نبیل برای گذار از بن‌بست، ایجادِ 'حکومت مصالحه' را پیشنهاد کرد


رحمت‌الله نبیل: روند صلح و انتخابات با بن‌بست مواجه شده است و به همین دلیل باید حکومتی زیر نام صلح یا مصالحه ایجاد شود
رحمت‌الله نبیل: روند صلح و انتخابات با بن‌بست مواجه شده است و به همین دلیل باید حکومتی زیر نام صلح یا مصالحه ایجاد شود

رحمت‌الله نبیل، رئیس دستۀ انتخاباتی امنیت و عدالت خواهان ایجاد حکومت مصالحه‌ای شد.

آقای نبیل می‌گوید که نتایج انتخابات ریاست جمهوری باید لغو شود و طالبان اعلام آتش‌بس کنند.

اما حکومت افغانستان می‌گوید که خواست‌ها برای ایجاد این گونه حکومت‌ها خلاف مواد قانون اساسی است.

رحمت‌الله نبیل، رئیس تیم انتخاباتی امنیت و عدالت و رئیس پیشین امنیت ملی می‌گوید که روند صلح و انتخابات با بن‌بست مواجه شده است و به همین دلیل باید حکومتی زیر نام صلح یا مصالحه ایجاد شود.

آقای نبیل که به روز پنج‌شنبه در نشست خبری‌ی در کابل گفت که بحران‌های موجود در کشور روزبه‌روز در حال افزایش است و وضعیت به جایی رسیده است که سیاستمداران و حکومت قادر به ایجاد یک هیأت گفت‌وگوکننده با طالبان نشده اند.

این نامزد ریاست جمهوری می‌گوید که برای حل این مشکل همه طرف‌های سیاسی باید قربانی دهند.

او افزود: "روند صلح باید بین‌الافغانی شود. متاسفانه روند کنونی صلح میان امریکا، پاکستان و طالبان است و مردم افغانستان در آن نیست. مشکل ما این است که یا قادر به تهیۀ یک فهرست نیستیم، یا طرح نداریم، یا خودخواه هستیم و یا هم بخاطر بقاه خود؛ دلیلش هر چه است ما باید قربانی دهیم."

بر اساس این طرح آقای نبیل، قدرت از سوی یک کمیتۀ مشترک شامل نمایندگان گروه طالبان، سیاسیون و حکومت تحت نظر یک فرد بی‌طرف واگذار شود و پس از آن قانون اساسی تعدیل، نیروهای امنیتی و طالبان ادغام و روند خلع سلاح گروه‌ها انجام شود.

اما حکومت افغانستان می‌گوید ایجاد هر گونه حکومتی به جز از مسیر انتخابات، خلاف قانون اساسی کشور است.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی رئیس جمهور به رادیوی آزادی می‌گوید که افغانان به طرح ایجاد هر گونه حکومتی غیر از جمهوریت و به دور از مجرای انتخابات پاسخ رد داده‌اند.

او اضافه کرد: "نظام افغانستان جمهوری است. به همین دلیل افغانان به پای صندوق‌های رای رفتند، چون بقای نظام جمهوری را می‌خواستند. خواست‌ها برای ایجاد حکومتی زیر نام صلح و با هر نام دیگر خلاف قانون اساسی افغانستان است."

پیش از این شورای نامزدان ریاست جمهوری نیز خواهان ایجاد حکومت مشارکتی شده بودند.

آقای نبیل با آن که از طرح لغو قرار دادن نتایج انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت، اما همچنان تأکید کرد که کمیسیون مستقل انتخابات باید به مسیر قانونی‌اش برگردد و آرای سیاه و سفید را از هم جدا کند.

رئیس دستۀ انتخاباتی امنیت و عدالت تمام مشکلات کشور را به یک تیم خاص نسبت داد و گفت که این تیم در فساد هم دست دارد. اما وی از فرد و یا گروه خاصی نام نبرد.

این در حالی است که آقای نبیل به روز چهارشنبه با عبدالله عبدالله و گلبدین حکمتیار (دو تن از دیگر نامزدان ریاست جمهوری) و برخی سیاسیون کشور دیدار کردند و با صدور خبرنامه‌یی گفتند در انتخابات ریاست جمهوری تقلب صورت گرفته و آنان در برابر تقلب ایستادگی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG