لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۴

تایم: آیا ترمپ روی معاملۀ برای پایان دادن جنگ افغانستان توافق خواهد کرد؟


شماری از روزنامه های چاپ امریکا
شماری از روزنامه های چاپ امریکا
  • تایم

مجلۀ تایم مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده است: آیا ترمپ روی معاملۀ برای پایان دادن جنگ طولانی افغانستان توافق خواهد کرد؟

مجله به سفر غیرمنتظرۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده به مناسبت مراسم شکرگزاری به افغانستان و سخنانش اشاره کرده است.

ترمپ در (۲۸ نومبر) در پایگاه نظامی بگرام در حضور محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اعلام کرد که گفت‌وگو‌های صلح امریکا و طالبان از سرگرفته شده است.

تایم با اشاره به سفر زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان به کابل و دوحه نوشته است، خلیلزاد باید با طالبان در مورد کاهش حمله‌های‌شان بر نیروهای امریکایی و افغان گفت‌وگو کند.

مجله می‌نویسد، این بار وظیفۀ خلیلزاد پیچیده خواهد بود، زیرا به نوشتۀ تایم، شماری از مقام‌های کنونی و پیشین حکومت افغانستان گفته اند، ترمپ به غنی اطمینان داده است که در بحث‌های آینده حکومت افغانستان نقش خواهد داشت.

گروه طالبان تاکنون مذاکرات مستقیم صلح با حکومت افغانستان را رد کرده است.

مجله به نقل از لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکا نوشته است: تا زمانی که طالبان از خشونت دست نکشیده‌اند، من نمیدانم که چرا ما مذاکرات با این گروه را از سر گیریم.
به نوشتۀ مجله، بخاطر انتقاد‌های اعضای کانگرس مانند گراهام و جنرال‌های بازنشسته موضع ترمپ در مورد طالبان پس از مراسم شکرگزاری شاید سخت تر شده باشد.

  • نیویارک تایمز

افغانستان حتی پس از معاملۀ صلح میلیارد‌ها دالر نیاز دارد، این را روزنامۀ نیویارک تایمز به نقل از بانک جهانی نوشته است.

روزنامه می‌نویسد، این هشدار بانک جهانی در حالی است که ایالات متحده تلاش‌ها برای دست یافتن به معاملۀ صلح با طالبان را افزایش داده تا به حضور نظامی پُر هزینۀ خود در افغانستان پایان دهد.

بانک جهانی پنجشنبه در یک گزارش تازه هشدار داد، حتی پس از معامله با طالبان، افغانستان برای عرضۀ اساسی‌ترین خدمات، برای چندین سال، همه ساله به حدود ۷ میلیارد دالر نیاز خواهد داشت.

روزنامه به نقل از هنری کرالی، مسئول بخش افغانستان بانک جهانی نوشته است، کاهش ناگهانی و بزرگ کمک‌های غیرنظامی در این کشور، خطر از دست رفتن دست آورد‌ها را به وجود می‌آورد و به افزایش فقر و تنگدستی خواهد انجامید.

روزنامه می‌نویسد، حضور پُر هزینۀ نظامی ۱۸ سالۀ امریکا و ناتو در افغانستان که شامل سرازیر شدن غیر مؤثر میلیاردها دالر‌ بوده، اقتصادی را شکل داده که تقریباً بخش اعظم آن بر کمک‌های خارجی متکی است.

به نوشتۀ نیویارک تایمز، رشد اقتصادی افغانستان نسبت به رشد نفوس این کشور کند است و برای عرضۀ خدمات اساسی بودجه وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG