لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۱

بلاروسی‌ها در واکنش به 'یک‌جا شدن روسیه و بلاروس' به جاده‌ها برآمدند


شهروندان بلاروس در راهپیمایی‌ای که در واکنش به یکجا شدن روسیه و بلاروس راه‌اندازی شده بود
شهروندان بلاروس در راهپیمایی‌ای که در واکنش به یکجا شدن روسیه و بلاروس راه‌اندازی شده بود

صدها تن در اعتراض به تصمیم ادغام بلاروس با روسیه، دیروز(هفتم دسامبر)در بلاروس مظاهره کردند.

مظاهره‌کنندگان در حالیکه شعارها، بیرق‌های نخستین جمهوری آزاد بلاروس و اتحادیۀ اروپا را با خود حمل می‌کردند، در مناطق مرکزی منیسک راهپیمایی کرده، یک زنجیر انسانی را تشکیل دادند. براساس گزارش‌ها به پولیس دستور داده شده که از دستگیری مظاهرکنندگان خودداری کند.

این مظاهره در حالی صورت گرفت که هفتم دسامبر رهبران روسیه و بلاروس در آستانۀ بیستمین سالروز "توافقنامۀ ادغام" این دو کشور، در شهر تفریحی سوچی در سواحل بحیرۀ سیاه با هم ملاقات کردند. یک مظاهره‌کننده به نام یوهین به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفت: "مردم به سرک‌ها بر آمده اند تا در برابر آنچه که ادغام خوانده می‌‌شود، اما اشغال واقعی و تسلیمی منافع بلاروس به‌نظر می‌رسد، اعتراض کنند. مردم آمدند اعتراض کنند، من هم آمدم."

بر اساس توافقنامۀ ادغام که در سال ۱۹۹۹ میلادی بین روسیه و بلاروس امضا شد، آنها باید کشور متحد را ایجاد می‌کردند، اما با گذشت دو دهه، هنوز هم این توافق روی کاغذ باقی مانده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دیروز(هفتم دسامبر) در آستانۀ سالروز این توافق‌نامه در ملاقات با رئیس جمهور بلاروس گفت: "من امیدوارم، به تلاش‌های خود ادامه دهیم تا مردم ما یگانگی را احساس کنند. به عقیدۀ من وحدت اقتصادی و اجتماعی مهمتر از همه است، تا مردم از مزایای چشمگیر این ادغام بهرمند شوند."

رئیس جمهور بلاروس در شهر سوچی به خبرنگاران گفت، وی خواستار "شرایط مساوی در روابط با روسیه" است. الکساندر لوکاشینکو در ملاقات با همتای روسی اش گفت: "ما واقعاً چیزهای زیاد را حاصل کرده ایم، اما به اندازۀ کافی در مورد آن صحبت نمی‌کنیم که باید بکنیم. ما به اینجا آمده ایم تا پروسه این توافقنامه را بررسی و تحلیل کنیم. ما خواستار چیزی نیستیم و برچیزی هم اصرار نمی‌کنیم. "

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با الکساندر لوکاشینکو رئیس جمهور بلاروس

حکومت بلاروس متکی به گاز روسیه و سبسیایدی اقتصادی پنج ملیارد دالری بعد از دوران اتحادشوروی سابق است. مسکو بالای مینسک فشار می‌آورد تا پروسۀ ادغام نظامی و اقتصادی با روسیه را سریع سازد.

این در حالی‌است که بعد یک دورۀ سرد، روابط بین بلاروس و ایالات متحده در حال بهبود است. این دو کشور به تاریخ ۱۷ سپتامبر سال‌جاری اعلام کردند که می‌خواهند بعد از یک وقفۀ ۱۱ ساله میزبانی از سفرای همدیگر را از سر گیرند.

روابط چین و بلاروس نیز بهبود یافته است. بانک انکشافی چین در ماه سپتامبر یک قرضۀ ۵۰۰ میلیون دالری را برای بلاروس صادر کرد، اما با قرضۀ شش صد میلیون دالری مسکو از آن جلوگیری شد.

این اعتراضات بزرگترین مظاهره‌ها بدون اجازۀ مقامات در بلاروس، محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG