لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۹

سرخط: 'با سرد شدن هوا موضوع صلح دوباره گرم شده است'


برخی از روزنامه‌های چاپ کابل
برخی از روزنامه‌های چاپ کابل

سرخط​

روزنامۀ سرخط در سرمقاله‌اش نوشته است که با سرد شدن هوا موضوع صلح دوباره گرم شده است.

این روزنامه در سرمقاله‌اش نوشته که امریکا و طالبان پس از حدود دو ماه تاخیر روز گذشته یک بار دیگر مذاکرات را در دوحه(مرکز قطر) آغاز کردند.

به‌باور نویسنده هردو جانب از آغاز دوباره مذاکرات استقبال کرده اند اما در مورد موضوعات قابل بحث دیدگاه واحد ندارند.

سرخط در سرمقاله‌اش نوشته است که مقامات امریکایی موضوعات قابل بحث را کاهش خشونت؛ آتش‌بس و مذاکرات بین‌الافغانی عنوان کرده اند اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر گفته است که مذاکرات از جایی که متوقف شده بود آغاز گردیده است.

اما نویسندۀ سرمقالۀ سرخط متعقد است که برای رسیدن به یک صلح دایمی اراده؛ موقف قوی و صداقت "هر دو طرف" مهم هستند.

  • ویسا

روزنامۀ ویسا نیز سرمقاله‌اش را در مورد آغاز مذاکرات صلح در قطر نوشته است.

این روزنامه نوشته است که مذاکرات میان امریکا و طالبان در قطر آغاز شده و هردو طرف تایید کرده اند که گفتگوهای شان روی کاهش خشونت متمرکز خواهند بود تا سرانجام به صلح و مذاکرات بین‌الافغانی زمینه فراهم گردد.

به نقل از ویسا حکومت افغانستان در واکنش به گفته‌های مقام‌های امریکایی و طالبان گفته است که این مذاکرات باید از صفر آغاز شوند زیرا گفت‌وگوهایی که از سوی ئیس جمهور ترامپ لغوه شده بودند، از آغاز تا انجام باطل استند.

به باور نویسنده این که بحث اصلی چه است امروز و فردا واضح خواهد شد اما این موقف حکومت نشان می‌دهد که با روند قبلی مذاکرات قطر موافق نیست و حتا به گفته سرمقاله ویسا حکومت به معنای واقعی اصلاً با روند صلح موافق نیست.

ویسا گفته است؛ هنگامی که سرپرست وزارت امور خارجه طالبان را سرکردۀ تروریستان می‌خواند معنای آن همین است.

  • هشت صبح

و روزنامۀ هشت صبح در سرمقاله‌اش در مورد انتخابات تبصره نموده است.

هشت صبح نوشته است که امروز قرار است کمیسیون مستقل انتخابات در یک نشست علنی با نماینده‌گان ستادهای انتخاباتی در حضور نهادهای ناظر داخلی و شماری از ناظران بین‌المللی گفت‌وگو کند.

به باور روزنامه راه حل فنی و تخنیکی برای بن‌بست انتخاباتی هم همین است.

در سرمقاله آمده است که کمیسیون مستقل انتخابات از سوی دسته‌های انتخاباتی متهم است که مطابق به قوانین؛ لوایح و طرز‌العمل‌ها عمل نکرده است؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات به این باور است که مطابق به قانون و پالیسی این کمیسیون عمل کرده است.

به گقته نویسنده اکنون لازم است که کمیسیون مستقل انتخابات در حضور نهادها با ستادهای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG