لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۰

افزایش ۶۰ درصدی حاصلات بادام در ولایت کندز


حاصلات بادام در کندز افزایش یافته است.
حاصلات بادام در کندز افزایش یافته است.

شماری از باغداران بادام در کندز می‌گویند که امسال از باغ‌های بادام حاصلات قناعت بخش جمع آوری کرده‌اند.

بادام یکی از محصولات مهم و گران قیمت با‌غداران کندز به شمار می‌رود.

باغداران کندز می‌گویند در صورت مساعد بودن آب و هوای خوب از باغ‌های‌شان حاصلات خوب جمع آوری می‌کنند.

غلام سخی یک‌ تن از باغداران ولسوالی چهاردرۀ کندز به رادیوآزادی گفت: "امسال حاصلات بادام زیاد بود و نرخ بادام هم در بازار خوب است. من خودم تقریباً دوصد درخت بادام دارم و در سالی که آب و هوا خوب باشد یک درخت بزرگ تا به ده سیر حاصل می‌دهد، فعلاً یک سیر (۷ کیلو) بادام در بازار تا شش هزار و پنج‌صد‌ افغانی قیمت دارد."

سیف‌الدین در ولسوالی قلعه‌زال باغ بادام دارد. او گفت که حاصلات بادام امسال در مقایسه با سال گذشته دو برابر افزایش یافته است.

او در مورد انواع بادام کندز گفت: " بادام این ولایت به ‌نام‌های ستاربای چوبی، ستاربای بخملی، خیرالدینی، قمبری، کاغذی و مروج یاد می‌شود، اما ستاربای از شهرت خاص برخوردار است."

عبدالباقی مسئول اتحادیه میوه‌های خشک و تازه در کندز به رادیو آزادی گفت امسال حاصلات بادام این ولایت ۶۰ درصد افزایش یافته است.

او افزود:‌ "روز به روز دهقانی رشد می‌کند و دهقانان باغ‌های میوه خود را بسیار خوب و سالم تربیه می‌کنند و به همین دلیل با گذشت هر سال در حاصلات میوه‌ها و به خصوص بادام افزایش به وجود می‌آید."

حاصلات بادام در کندز
حاصلات بادام در کندز

از سویی هم مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری کندز، دلیل افزایش حاصلات بادام را توزیع نهال‌های اصلاح شده و ساختن باغ‌های معیاری می‌گویند.

عبدالمجید نافذ آمر امور زراعتی این اداره گفت که کارمندان مسلکی در بخش باغداری برای دهقانان و باغداران مشوره‌ و رهنمایی لازم داده اند.

او گفت:‌ "نهال‌های برای باغداران و دهقانان توزیع کرده ایم که در مقابل امراض و آفات و دیر گل کردن بسیار یک تبارز خاص داشته اند."

به ‌گفته او بیش‌تر باغ‌های بادام در ولسوالی‌های چهاردره، قلعۀ‌زال، امام صاحب و دشت ارچی کندز موجود است.

بادام از میوه‌های مهم صادراتی افغانستان است که نه تنها در داخل کشور بلکه در بازارهای خارجی نیز از جایگاه خاص برخوردار است. این محصول زراعتی افزون بر آن که درآمد خوب برای باغداران دارد، دولت نیز از آن عواید خوب به دست می‌آورد.

XS
SM
MD
LG