لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

مظاهره کننده‌ها در هرات: حکومت "برآمده از تقلب" را نمی‌پذیریم


مظاهره هواداران تیم های انتخاباتی ثبات و همگرایی و عدالت و صلح اسلامی در ولایت هرات. December 08 2019
مظاهره هواداران تیم های انتخاباتی ثبات و همگرایی و عدالت و صلح اسلامی در ولایت هرات. December 08 2019

شماری از هواداران دسته‌های انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله و صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار امروز یکشنبه (۱۷ قوس) در مقابل ساختمان اداره محلی هرات در یک مظاهره خواستار ابطال ۳۰۰ هزار رأی شدند که از دید آنان اعتبار بیومتریکی ندارد.

این معترضان هشدار دادند که حکومت "برآمده از تقلب" برای‌شان پذیرفتنی نیست.

علی احمد عثمانی، مسئول دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی، دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی را به "تقلب سازمان یافته" در انتخابات متهم کرد.

عثمانی گفت، آرای شفاف باید از غیر شفاف جدا شود.

او افزود: " کمیسیون مطابق قرارداد که با شرکت درملوگ دارد، باید جی پی اس و یا محل استفاده دستگاه را مشخص کند که در کجا بوده و اگر این مشخص شود، معلوم است که دستگاه به کدام خانه زورمند رفته است و آن وقت وضعیت آرا مشخص می‌شود دوم این که باید از این متقلبان پرسان شود."

غلام فاروق مجروح، عضو ولسی جرگه و یکی از معترضان، از جامعه جهانی خواست که در راستای ایجاد شفافیت در انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند.

او ابراز امیدواری کرد که صدای‌شان به گوش جهانیان برسد: "کسانی‌که می‌خواهند با تقلب، جعل و تزویر بر اریکه قدرت بنشینند، آن‌ها متوجه عمل خود باشند و کمیسیون مستقل انتخابات متوجه باشد که مردم افغانستان و مردم هرات از آرای پاک خود دفاع می‌کنند."

دسته انتخاباتی دولت ساز هر نوع تقلب در انتخابات را رد کرد. رضوان مراد یکی از سخنگویان تیم دولت ساز در صحبت با رادیو آزادی از کمیسیون انتخابات خواست که به اساس قانون نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کند.

رضوان مراد یکی از سخنگویان دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی
رضوان مراد یکی از سخنگویان دسته انتخاباتی دولت ساز به رهبری محمد اشرف غنی

او گفت: "کسانی که فرمایش می‌دهند و اعمال ضد قوانین افغانستان را از طریق زورگویی، بدماشی و بستن دروازه‌های کمیسیون انجام می‌دهند، مردمانی هستند که به بحران پیدا شده و از طریق بحران به قدرت رسیده و می‌خواهند که دوام پیدا کنند. کمیسیون انتخابات باید فرمایش‌های یک دسته و یا یک گروه را قبول نکند و به اساس قوانین خود عمل کند و دیگر وقت خود را ضایع نسازد."

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات نیز گفته است که تا پایان روند تفتیش و بازشماری آرا، در مورد ابطال آرای بدون بیومتریک فیصله نخواهد کرد.

هواداران تیم انتخاباتی ثبات و همگرایی تا کنون در ولایات، کابل، تخار، پروان، کاپیسا، بامیان، سمنگان و هرات دست به مظاهره زده و خواهان تأمین شفافیت در اعلان نتایج ابتدایی انتخابات شده اند.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بتاریخ ششم میزان برگزار شد.

XS
SM
MD
LG