لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

'در یکی از نشست‌های خبری به برخی خبرنگاران پول توزیع شد'


پول پنجصد افغانیگی که در یک نشست در کابل برای برخی از خبرنگار توزیع شده است.
پول پنجصد افغانیگی که در یک نشست در کابل برای برخی از خبرنگار توزیع شده است.

شاخۀ حزب جمعیت اسلامی به رهبری سیدنورالله عماد امروز (شنبه ۱۶ قوس) در پایان نشست خبری‌یی که در پیوند به انتخابات ریاست جمهوری و گفت‌وگوهای صلح در کابل برگزار کرده بود، به برخی خبرنگاران پول توزیع کرد.

حمید حکیمی، خبرنگار رادیوی آزادی که برای پوشش خبری به این نشست رفته بود، می‌گوید که در پایان این نشست در خروجی محل برگزاری این نشست در یک اتاق به خبرنگارانی که بیرون می‌شدند، پول توزیع کردند.

توزیع پول در این نشست با واکنش برخی خبرنگاران مواجه شد.

سمیع جهیش، خبرنگاران آریانا نیوز که نیز در این نشست اشتراک کرده بود، توزیع پول به خبرنگاران و گرفتن پول از سوی خبرنگاران را نامناسب می‌داند.

آقای جهیش به رادیوی آزادی گفت: "او آدم ۵۰۰ افغانی می‌دهد باز پرسان می‌کند که این خبر چه وقت به نشر می‌رسد. من سر و صدا کردم. این کاری خوبی نیست و اشتباه است."

خالد خیال، خبرنگاران تلویزیون ژوندون که نیز از این موضوع ناراحت است، می‌گوید که این کار به اعتبار رسانه‌ها خدشه وارد می‌کند.

میرویس سلام‌زوی، خبرنگار کابل نیوز که نیز در این نشست اشتراک کرده بود، موضوع توزیع پول به خبرنگاران را تأیید می‌کند و می‌گوید که مسئولان رسانه‌ها و نهادهای حامی خبرنگاران باید جلو این گونه‌ها کارها را بگیرند تا خبرنگاران بد نام نشوند.

اما سید ابراهیم عماد، رئیس شورای رهبری شاخۀ حزب جمعیت اسلامی به رهبری سیدنورالله عماد توزیع پول به خبرنگاران را رد می‌کند و می‌گوید که چنین موضوعی در پالیسی آنان جای ندارد.

در همین حال نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان یا نی این گونه کار را رشوه‌دهی به خبرنگاران می‌داند.

مجیب خلوتگر، رئیس این نهاد حامی خبرنگاران می‌گوید، رشوه دادن به خبرنگاران جرم است و برخی نهادها و جریان‌ها با دادن پول به خبرنگاران می‌خواهند که آنان را تطمیع کنند.

وی می‌افزاید: "من هم از برخی دوست‌ها در این باره شنیده ام، اما کدام اسنادی ندارم، اما کسانی که چنین کاری را می‌کنند، مانند رشوه دادن است."

به گفتۀ آقای خلوتگر، خبرنگارانی که در این گونه برنامه‌ها پول می‌گیرند، اصول خبرنگاری و قانون را زیرپا می‌کنند.

رئیس نی از وزارت اطلاعات و فرهنگ و کمیسیون رسیدگی به تخطی‌های رسانه‌یی می‌خواهد که این موضوع را مورد پی‌گرد قرار دهند.

XS
SM
MD
LG