لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۲

کمیسیون شکایات: شکایت‌های بدون اسناد را بررسی نخواهیم کرد


محمد قاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی
محمد قاسم الیاسی سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی

کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی می‌گوید بررسی و رسیدگی به شکایت‌ها در بارۀ کارمندان موقت کمیسیون مستقل انتخابات از صلاحیت‌های خود آن نهاد است.

این کمیسیون همچنان تاکید کرد که شکایت‌های بدون اسناد و مدارک را بررسی نخواهد کرد.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات رسیدگی به این شکایت‌ها را کار کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی می‌خواند و می‌گوید که حاضر است به این کمیسیون اسناد و مدارک نیز بفرستد.

در اوج تنش‌ها و انتقادهای دسته‌های انتخاباتی، کمیسیون رسیده‌گی به‌شکایات انتخاباتی نیز بررسی تخلف‌های بیش از دوازده هزار کارمند کمیسیون مستقل انتخابات را نمی‌پذیرد و می‌گوید این کمیسیون حیثیت میانجی میان نهادهای عدلی و کمیسیون مستقل انتخابات را ندارد.

قاسم الیاسی سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی می‌گوید بیشتر از ۹۸ درصد از کارمندانی که به این کمیسیون معرفی شده اند کارمندان موقت هستند و بر بنیاد قانون انتخابات بررسی و عزل آنان از صلاحیت‌های خود کمیسیون مستقل انتخابات است.

کمیسیون مستقل انتخابات
کمیسیون مستقل انتخابات

او افزود: "شکایتی که درج شده مربوط کارمندان موقتی این کمیسیون است. خود کمیسیون وظیفه دارد که آن کارمندان‌اش را که جرایم انتخابات را مرتکب می‌شوند منفصل و به نهادهای عدلی و قضایی معرفی کنند. چرا که ما نمی‌توانیم یک حلقه واسطه باشیم مسئله دیگر این‌که برای ۱۲۰۰۰تن ما باید دوسیه بسازیم و باید اسناد و مدارک وجود داشته باشد تا ما این دوسیه‌ها را بسازیم. این‌ها نیاز به تحقیق دارند."

به گفتۀ کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی کمیسیون مستقل انتخابات حتا روشن نساخته است که این کارمندان چه تخلف و یا تخطی‌هایی را انجام داده اند.
در حدود سه هفته پیش کمیسیون مستقل انتخابات از دبیرخانۀ این نهاد خواسته بود تا تمام آن‌کارمندانی را که در روند انتخابات ریاست جمهوری متهم به تخطی و جرایم انتخاباتی هستند شناسایی و به کمیسیون رسیده‌گی به شکایات‌ انتخاباتی معرفی کند.

یک روز پیش از این حوا علم نورستانی در حاشیه نشستِ با نامزدان معترض گفت که حدود ۱۲۶۵۰ تن از کارمندانش را که در روز انتخابات ریاست جمهوری ششم میزان متهم به تخلفات انتخاباتی شده اند به کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی معرفی کرده است.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی به آنان حیثیت محکمه را دارد و در صورتی تنها مشکل مدارک و اسناد در باره این کارمندان باشد، کمیسیون آماده است که این اسناد را تهیه کند و در دسترس کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی قرار دهد.

عبدالعزیز ابراهیمی سخنگوی این کمیسیون در این مورد به رادیو آزادی گفت: "اسناد را با جزئیات با کمیسیون شکایات شریک می‌سازیم، بالاتر از نود درصد از کارمندان ما موقت بوده اند فعلا ما این افراد را به کمیسیون رسیده‌گی به شکایات معرفی کرده ایم. کمیسیون شکایات برای حیثیت محکمه را دارد و در صورتی‌که مربوط ما باشد مطابق لوایح و طرز‌العمل، تصمیم خواهیم گرفت."

شماری از ناظران می‌گویند برای این‌که نتایج انتخابات ریاست جمهوری مانند نتایج انتخابات ولسی جرگه پسانتر با پرسش‌های عدم مشروعیت روبه‌رو نگردد نیاز است تا نخست کمیسیون‌های انتخاباتی سرنوشت تخلفات و جرایم انتخاباتی را روشن سازند و پس از آن نتایج ابتدایی اعلام شود.

XS
SM
MD
LG