لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

تأکید یوناما و اتحادیه اروپا بر حفظ دستاوردهای حقوق بشری در گفت‌وگوهای صلح


گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق بشر و روز ملی یادبود از قربانیان جنگ در کابل. December 10 2019
گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق بشر و روز ملی یادبود از قربانیان جنگ در کابل. December 10 2019

با هر بار داغ شدن گفت‌وگوهای صلح نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر و این‌که مبادا این روند از دست آوردهای چندسال پسین قربانی بگیرد، مطرح می‌شوند.

نماینده ویژۀ سازمان ملل متحد در افغانستان در نشستی به این نگرانی‌ها اشاره کرد و گفت باید دست آوردهای چندین ساله در این روند در نظر گرفته شوند.

"ما با افغانستان همگام به پیش می‌رویم و متعهد به کار مشترک هستیم. نقش کمیسیون حقوق بشر در روند صلح افغانستان بسیار مهم است هر صدایی که در این راستا بلند می‌شود باید اطمینان حاصل کنیم که شنیده می‌شود و حقوق قربانیان باید در اجندای صلح جا داده شود. از حقوق اطفال باید محافظت شود. حمله بر شفاخانه‌ها و مکتب‌ها پذیرفتنی نیست. شورای امنیت باید اطمینان حاصل کند که مسایل حقوق بشر در گفت‌وگوهای صلح در نظر گرفته می‌شوند."

او این سخنان را روز سه‌شنبه (۱۹ قوس) در نشستی که از سوی کمیسیون مستقل حقوق بشر به مناسبت گرامی‌داشت از روز جهانی حقوق بشر و روز ملی یادبود از قربانیان جنگ برگزار شده بود مطرح کرد.

پیری مایدون سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان
پیری مایدون سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان

در همین حال پیری مایدون سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان در این نشست گفت که طرف‌های درگیر که در تلفات غیرنظامیان دخیل هستند باید پاسخگو قرار داده شوند و دست آوردهای حقوق بشری سال‌های پسین باید در گفت‌وگوهای صلح حفظ شوند.

او افزود: "اجرای قوانین را باید در عمل داشته باشیم. حقوق بشر باید از سوی جامعۀ جهانی حمایت شود. همچنان گروه‌های مجرم باید بدانند که خبرنگاران کسانی‌که در راستای حقوق بشر فعالیت دارند، بی‌طرف هستند."

از سویی هم کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید به علت جنگ‌ها و فساد اداری فرصت‌های زیادی از دست رفته اند.

عکس های شماری از قربانیان جنگ. December 10 2019
عکس های شماری از قربانیان جنگ. December 10 2019

شهرزاد اکبر رئیس این کمیسیون گفت: "کمیسیون خواستار ختم خشونت و نقض حقوق بشر در افغانستان است. کم هزینه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف ما صلح است. صلحی که همه شمول باشد، زنان و جوانان در آن نقش داشته باشند و موازین حقوق بشری در آن مطرح شوند. طالبان باید جایگاه حقوق بشری را به رسمیت بشناسند."

با این همه سروردانش معاون دوم رئیس جمهور تأکید می‌کند که باید بسترهای لازم برای عملی شدن ارزش‌های حقوق بشری و حاکمیت قانون در افغانستان فراهم شوند.

XS
SM
MD
LG