لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۴

توقف مذاکرات قطر؛ طالبان روی کاهش خشونت‌ها با رهبری شان مشوره می‌کنند


نماینده‌گان طالبان در نشست گفتگوهای صلح در قطر
نماینده‌گان طالبان در نشست گفتگوهای صلح در قطر

صبح امروز زلمی خلیل‌‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان از متوقف شدن گفتگوها با طالبان خبر داد، ظاهراً این گفتگوها در واکنش به حمله‌ روز چهارشنبه این گروه بالای پایگاه نظامیان امریکایی متوقف ساخته است. اما یکی از سخنگویان طالبان به رادیو آزادی می‌گوید که نمایندگان سیاسی "این گروه" در قطر، در باره کاهش خشونت‌ها در افغانستان، ممکن با رهبری طالبان مشورت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان این اظهارات را در حالی مطرح می‌کند که روز گذشته گفتگو‌های صلح میان امریکا و این گروه در قطر، موقتاً متوقف شد.

به دنبال توقف موقتی مذاکرات شش روزه میان امریکا و طالبان، زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان صبح امروز در صفحه توییتر اش نوشت که روز گذشته در دیدار با نمایندگان طالبان در قطر، ناراحتی خود را نسبت به حمله این گروه بالای پایگاه نظامیان امریکایی در ولسوالی بگرام ولایت پروان ابراز کرده است.

خلیل‌زاد گفته است: "ما توقف کوتاهی می‌کنیم تا آن‌ها [طالبان] با رهبری شان در باره این موضوع اساسی مشورت کنند." او همچنان نوشته است: "طالبان باید نشان دهند که می‌خواهند و می‌توانند به آرزوی مردم افغانستان برای صلح، پاسخ دهند."

او توقف مذاکره با نمایندگان طالبان در قطر را موقتی خوانده است.

خلیل‌زاد پس از توقف موقتی مذاکرات با طالبان به پاکستان سفر کرده است.

بر اساس یک اعلامیه وزارت خارجه پاکستان، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در این سفر با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، دیدار کرده است.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی بخش نظامی طالبان در افغانستان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، موضوع کاهش خشونت‌ها ممکن یکی از موارد قابل مشورت نمایندگان سیاسی طالبان با رهبری این گروه باشد.

مجاهد گفت:"این موضوع "کاهش خشونت‌ها" هم زیر مشورت گرفته می‌شود، اگر مسئولین هر دو جهت "امریکا و طالبان" موافقت کردند انشالله شاید پیش روی داشته باشد."

این در حالی است که دو روز پیش گروه طالبان یک مرکز صحی غیرفعال را در نزدیک پایگاه نظامیان امریکایی در ولسوالی بگرام ولایت پروان در افغانستان مورد حمله قرار دادند.

حمله‌ای که به‌گفته وزارت داخله افغانستان در آن دو غیر نظامی کشته و حدود هشتاد تن دیگر زخمی شده اند.

در حمله موتربمب در بگرام یک تن کشته و بیش از ۹۰ تن زخمی شده‌اند

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، روز جمعه(۲۲ قوس) به رادیو آزادی گفت: "حمله بگرام سبب توقف مذاکرات صلح با امریکا نشده است."

به گفته او، مذاکرات به این دلیل توقف یافته است تا آنان با رهبری خود در باره امضای توافق‌نامه صلح با امریکا، مشورت کنند.

"این توقف برای مشورت با رهبری ما است تا بزرگان خود را در جریان گذاشته و هدایت آنان را بگیریم، موضوع اصلی گفتگوها امضای توافق‌نامه است."

در همین حال حکومت افغانستان در واکنش به حمله اخیر طالبان بالای پایگاه نظامیان امریکایی در ولسوالی بگرام می‌گوید، چنین حملات نشان‌گر عدم تعهد طالبان به پروسه صلح است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت: "طالبان باید از جنگ دست برداشته و وارد گفتگو با حکومت افغانستان شوند."

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"راه‌اندازی حملات توسط طالبان نشانه‌های خوبی برای تعهد این گروه برای صلح نیست، ما امیدواریم که این گروه از جنگ دست بردارد، جنگ راه حل نیست و از این طریق به اهداف خود رسیده نمی‌توانند."

طالبان ده ساعت پس از حمله‌ روز چهارشنبه بالای یک مرکز صحی در جوار پایگاه نظامیان امریکایی در بگرام، مسئولیت این حمله را پذیرفتند. در حالی‌که سخن‌گویان این گروه معمولاً به سرعت مسئولیت چنین حملات را بر دوش می‌گیرند.

روز گذشته کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز به رادیو آزادی گفت که میان بخش‌های نظامی و سیاسی طالبان در باره موضوعات صلح‌و‌جنگ اختلاف وجود دارد.

به گفته حقمل، طالبان باید با اعلام آتش‌بس ثابت کنند که بالای جنگجویان خود کنترول دارند.

XS
SM
MD
LG