لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۶

در انتخابات پارلمانی بریتانیا، حزب محافظه‌کار آرای اکثریت را کسب کرد


بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا
بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا

حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی بریتانیا آرای اکثریت را کسب کرده است. بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا از شهروندان کشورش سپاس‌گزاری کرده که در انتخابات دیروز اشتراک کردند.

جانسن که عضویت حزب محافظه‌کار را دارد، گفته که با پیروزی حزبش در انتخابات، "بریگزیت" یعنی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در سی و یکم جنوری سال آینده صورت خواهد گرفت.

گرفتن اکثریت در انتخابات پنج‌شنبه، حاکمیت محافظه‌کاران را در پارلمان بریتانیا تثبیت کرده است.

"این حزب" حامی خروج بریتانیا از اتحادیۀ اروپا است و توانسته با کسب رای اکثریت، یعنی با به دست آوردن ۳۶۴ کرسی، "محافظه‌کاران"، پیشتازترینِ انتخابات شدند.

به این ترتیب، بوریس جانسن صدراعظم بریتانیا می‌تواند روند خروج کشورش از اتحادیه اروپا را سرعت ببخشد. او به این اقدام امروز تاکید کرد و گفت: "به وقت و در سی و یکم جنوری، بریگزیت صورت خواهد گرفت. اگرها، اماها و ممکن‌ها، وجود نخواهد داشت."

انتخابات پارلمانی بریتانیا دیروز برگزار شد و حالا با اعلام نتیجه، حزب محافظه‌کار نسبت به گذشته ۴۷ کرسی بیشتر گرفته است.

پارلمان بریتانیا ۶۵۰ کرسی دارد و پیش از این نفوذ حزب محافظه‌کار در مجلس حدود ۴۸ در صد بود. بنابر همین دلایل، طرح‌های گذشتۀ بریگزیت در پارلمان با شکست روبه‌رو شد.

حزب کارگر که در برابر محافظه‌کاران قرار داشت، طرفدار مذاکرات دو باره در مورد جدایی "این کشور" از اتحادیۀ اروپاست و در نهایت هم خواهان لغو احتمالی بریگزیت شده بود. اما این حزب توانسته ۲۰۳ کرسی را حاصل کند.

حزب محافظه‌کار بریتانیا پس از دهه هشتاد میلادی، به اکثریت کرسی‌های پارلمان دست یافته است.

در انتخابات دوازدهم دسمبر در بریتانیا، بیش از چهل و هفت میلیون تن واجد شرایط رای‌دهی بودند.

مشارکت مردم در انتخابات، بیش از شصت و هفت درصد خوانده شده است.

بر اساس همه‌پرسی‌ای که در سال ۲۰۱۶ میلادی صورت گرفت، بیشتر از ۵۱ درصد از شهروندان بریتانیا به خروج کشور شان از اتحادیه اروپا رای مثبت دادند.

انتظار می‌رفت در ماه مارچ امسال بریتانیا از این اتحادیه بیرون شود اما اختلاف‌ها مانع این کار شد.

حتٰی حکومت ترزا می صدراعظم پیشین بریتانیا در نتیجه اختلاف‌ها از هم پاشید.

اما حالا به‌نظر می‌رسد که تا یک و نیم ماه دیگر، سرنوشت بریگزیت، با پیروزی محافظه کاران در انتخابات دیروز تعیین شود و راه‌ها برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هموار شده است.

XS
SM
MD
LG