لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

در تظاهرات علیه قانون جدید تابعیت در هند ۶ تن کشته شدند


تظاهرات در هند
تظاهرات در هند

تظاهرات علیه یک قانون جدید در مورد تابعیت در هند دیروز نیز ادامه داشت. ۴ تن در جریان تظاهرات دیروز یکشنبه (۱۵ دسمبر) از سوی پولیس هدف گلوله قرار گرفته و کشته شدند.

اعتراض کنندگان در دهلی جدید موترها و بس‌ها را به آتش کشیدند.

قانونی که به تاریخ (۱۱ دسمبر) از سوی پارلمان هند تصویب شد به دهلی جدید اجازه می‌دهد به میلیون‌ها مهاجر غیر مسلمان از سه کشور همسایه یعنی افغانستان، پاکستان و بنگله‌دش که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده‌اند، تابعیت بدهد. مسلمانان شامل این قانون نمی‌شوند که این موضوع خشم شدید مسلمانان را در هند برافروخته است.

حکومت صدراعظم مودی می‌گوید قانون جدید هندو‌ها و عیسویانی را که در افغانستان، بنگله‌دش و پاکستان مورد آزار و اذیت قرار دارند حفاظت می‌کند و راه آن‌ها به اخذ تابعیت هند را هموار می‌سازد، ولی منتقدین می‌گویند این قانون که مسلمانان را تحت پوشش قرار نمی‌دهد تخطی از قانون اساسی هند است.

شماری از تظاهر کنندگان به شمول محصلین پوهنتون جامعه میلیه دیروز یکشنبه در جنوب دهلی تعدادی از بس‌ها، موترها و موترسایکل‌ها را به آتش کشیدند.

قسمتی از تظاهرات در هند
قسمتی از تظاهرات در هند

ارجیت اشد قریشی بنیان‌گذار یکی از انجمن‌های مسلمانان خطاب به حکومت هند به آژانس خبری رویترز گفت: "ما آماده هستیم از هر سند شما حمایت کنیم، ولی اگر مسلمان را به نام دین آزار و اذیت کنید تحمل نخواهد شد. گروه‌های مسلمان جنبش وسیعی را علیه چنین اقدامات آغاز خواهند کرد."

بر اساس گزارش‌ها از شمال‌شرق هند شش تن به شمول ۴ فردی که توسط پولیس هدف گلوله قرار گرفتند، در ادامه تظاهرات علیه این قانون کشته شدند.

تنش‌ها دیروز نیز در شهر گواهاتی که بزرگترین شهر ایالت اسام است شدید بود و مقامات در بعضی مناطق انترنت را قطع کرده و قیود بر گشت‌وگذار وضع کرده بودند.

نگرانی‌های جدی وجود دارد که این قانون جدید به شماری زیاد از بنگله‌دیشی‌ها تابعیت بدهد.

یک زن باشنده شهر تریپورا در این مورد دیروز یکشنبه به آژانس خبری رویترز گفت: "باشندگان اصلی تریپورا به سبب نفوذ بنگله‌دیشی‌ها به اقلیت مبدل شده‌اند. این مثال زنده است. به عین شکل مردم اسام نیز اقلیت خواهند شد. ما امیدواریم مردم هند ما را کمک کند، حتی اگر خداوند بیاید و ما را قناعت دهد که این سند تصویب شود قبول نخواهیم کرد."

با کاهش قیود گشت‌وگذار ناوقت دیشب، اعتراض کنندگان بار دیگر در جاده‌های بعضی مناطق ایالت اسام دیده شدند. اعتراض کنندگان خشمگین وعده ادامه تظاهرات را تا زمانی داده‌اند که این قانون جنجال برانگیز از میان برداشته شود.

خدمات ریل نیز در بعضی نقاط شرق هند دیروز بعد از آن متوقف شد که شماری از تظاهر کنندگان در غرب بنگال بس‌ها و ریل‌ها را به آتش کشیدند.

در ایالت اسام دیروز سه تن بعد از آنکه در جریان تظاهرات از سوی پولیس هدف گلوله قرار گرفتند، در شفاخانه جان دادند.

یک تن دیگر زمانی کشته شد که دکانی که او در آن خواب بود به آتش کشیده شد. یک فرد دیگر ناوقت روز شنبه از اثر لت‌وکوب در جریان تظاهرات جان داد.

امیت شاه وزیر داخله هند
امیت شاه وزیر داخله هند

امیت شاه وزیر داخله هند دیروز خواهان آرامش شد و گفت فرهنگ‌های محلی ایالت‌های شمال‌شرقی مورد تهدید قرار ندارند.

شاه در گردهمآیی در ایالت جارخاند گفت: "فرهنگ، زبان، هویت اجتماعی و حقوق سیاسی خواهران و برادارن ما در شمال‌شرق محفوظ خواهد ماند."

گروه‌های اسلامی، اپوزیسیون، فعالین بشری و دیگران در هند این قانون را به‌حیث بخشی از آجندای هندونشلستیی صدراعظم مودی برای منزوی‌سازی ۲۰۰ میلیون مسلمان هند می‌دانند. مودی این اتهامات را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG