لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۷

انتقادها از مسدود بودن راه‌های ۱۵ ولسوالی غربی افغانستان


مقام‌های محلی در غرب افغانستان می‌گویند مسدود بودن راه‌های ۱۵ ولسوالی در این منطقه باعث شده که به نیروهای امنیتی مواد غذایی و تجهیزات نظامی نرسد.

شمار کل ولسوالی‌های ولایات غربی افغانستان به ۴۵ می‌رسد. بیشتر ولسوالی‌هایی که راه‌های آن‌ها مسدود است، در ولایت غور موقعیت دارند.

مسئولان ولایت غور می‌گویند که از ۱۰ ولسوالی این ولایت راه‌های تنها دو ولسوالی آن به روی رفت‌وآمد نیروهای امنیتی باز است.

عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور می‌گوید که راه‌های هشت ولسوالی این ولایت به دلیل "ناامنی و ماین‌گذاری" گروه طالبان مسدود است. به‌گفته او، مواد غذایی و تجهیزات نیروهای امنیتی این ولسوالی‌ها از طریق هوا ارسال می‌شود.

آقای خطیبی افزود: "راه زمینی ولسوالی چهارسده و ولسوالی پسابند از مدت‌ها به این‌طرف مسدود است و از طریق هوا اکمالات می‌شوند. همین اکنون هم به استثنای ولسوالی‌های دولتیار و لعل‌وسرحنگل، تمام ولسوالی‌های دیگر از طریق هوا اکمال می‌شوند."

بر اساس آمار سخنگویان پولیس ولایت‌های غربی افغانستان، علاوه بر هشت ولسوالی ولایت غور، ولسوالی‌های بالامرغاب و قادس ولایت بادغیس، فارسی ولایت هرات، پرچمن، اناردره، پشت‌کوه، بالابلوک ولایت فراه از جمله ولسوالی‌هایی هستند که نیروهای امنیتی از طریق هوا حمایت تدارکاتی می‌شوند.

با این حال، اعضای شورای ولایتی غور و بادغیس حکومت را به بی‌توجهی در تأمین امنیت شاهراه‌ها و راه‌ها متهم می‌کنند. آن‌ها می‌گویند که این مشکل باعث شده که نیروهای امنیتی ماه‌ها مواد غذایی نداشته باشند.

بهاءالدین قادسی، عضو شورای ولایتی بادغیس این مشکل را جدی خواند و گفت که چند روز پیش سربازان شماری از ولسوالی‌های بادغیس حتی نان خشک برای خوردن نداشتند.

او افزود: "نان خشکی را که برای حیوانات جمع کرده بودند، خوردند. تا این‌که سروصدا شد و هلیکوپترها آمدند به حمایت نیروهای خارجی محموله‌های نان از هوا به این ولسوالی پائین انداختند. واقعاً این مشکل است. هیچ چیز به وقتش به سرباز نمی‌رسد."

عبدالحمید ناطقی، عضو شورای ولایتی غور نیز به رادیو آزادی گفت: "طبیعی است که نقل و انتقالات از طریق هوا مشکلات به بار می‌آورد و گاهی هم دیرتر می‌رسد که امیدواریم توجه شود."

با این همه، عبدالمعروف رامش، سخنگوی پولیس غور می‌گوید که برای باز کردن راه‌های این ولسوالی‌ها برنامه‌های روی دست است.

او گفت: "مسیر هشت ولسوالی که از طریق هوا اکمالات می‌شود، پلان آن با هماهنگی مرکز و قول اردو تحت کار است که ما عملیات راه‌اندازی کنیم و مسیر را باز کنیم تا از طریق زمین راه اکمالاتی باز شود."

این در حالی است که هم‌اکنون به شمول راه‌های ۱۵ ولسوالی ولایات حوزه غرب، بخشی از شاهراه غور-هرات نیز تحت کنترول گروه طالبان است.

XS
SM
MD
LG