لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

خلیل‌زاد با مقام‌های افغان در کابل گفتگو کرده است


زلمی‌خلیل زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی‌خلیل زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان پس از گفتگو با طالبان درقطر و دیدار با مقام‌های پاکستانی، با رئیس جمهوری و رئیس اجرائیه افغانستان گفتگو کرده است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید که آقای خلیل‌زاد در مورد گفتگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر و مقام‌های پاکستانی در اسلام‌آباد به رئیس جمهور غنی معلومات داده است.

آقای صدیقی روز چهارشنبه(۲۷ قوس) در این باره به رادیو آزادی چنین گفت: "محور اصلی گفتگوها موضوع چگونگی تامین آتش‌بس برای مذاکرات و ازبین بردن پناه‌گاه‌های امن طالبان در بیرون از کشور، تا ما به یک صلح پایدار برسیم."

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

او افزود: "همچنان در این دیدار، رئیس جمهوری افغانستان از ادامه خشونت‌ها از سوی طالبان ابراز نگرانی کرد."

دراین حال ریاست اجرائیه گفته است که آقای خلیل‌زاد در باره پیشرفت‌ها در روند صلح با عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز گفتگو کرده است.

دراعلامیه‌ای که در این باره پخش شده آمده که آقای عبدالله ابراز امیدواری کرده که گفتگوهای جاری منتج به تامین صلح دایمی در افغانستان شود.

زلمی خلیل‌زاد درحالی به کابل سفر می‌کند که "عرب نیوز" آژانس خبری در شرق میانه گزارش داده که هیئت مذاکره‌کننده امریکا از نمایندگان طالبان درقطر خواسته که آتش‌‌بس ده‌روزه را اعلام کنند.

در گزارش این آژانس همچنین آمده که هیئت گفتگوکننده ایالات متحده، به نمایندگان طالبان در قطر گفته است که اگر پیشنهاد آتش‌بس ده‌روزه را نپذیرند، مذاکرات صلح بی‌نتیجه پایان خواهد یافت.

نشست هیئت طالبان در قطر ۷ جولای ۲۰۱۹
نشست هیئت طالبان در قطر ۷ جولای ۲۰۱۹

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان تا حالا در این باره ابراز نظر نکرده است. اما یک عضو تیم مذاکراتی در صحبت با رادیو آزادی این موضوع را رد کرد و گفت که در موقعیتی نیست که جزئیات در این مورد را درمیان بگذارد.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز می‌گوید که اظهار نظر دراین مورد پیش از وقت است.

اما آیا طالبان به آتش‌بس ده‌روزه پیش از امضای توافق‌نامه صلح با امریکا تن خواهند داد یا نه؟

سید اکبرآغا یکی از مقام‌های پیشین طالبان به این پرسش چنین پاسخ داد: "از یک نگاه آتش‌بس ده‌روزه اگر بتواند مشکل را برطرف کند سخن خوبی است، اما به‌نظر من اگر طالبان آتش‌بس ده‌روزه را پیش از توافق‌نامه صلح بپذیرند ممکن سوی برخی‌ها این سوال مطرح شود که باید پس از امضای توافق‌نامه آتش‌بس صورت می‌گرفت."

زلمی خلیل‌زاد در اوایل هفته جاری پس از حمله طالبان در نزدیکی پایگاه بگرام مرحله دهم مذاکرات صلح با طالبان را در قطر به‌گونه موقت، متوقف ساخت و به هدف گفتگو با مقام‌های پاکستانی به اسلام آباد رفت.

آقای خلیل زاد گفتگوهایش با مقام‌های پاکستانی را سازنده خوانده است.

XS
SM
MD
LG