لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

آیا قیصاری هنوز تحت تعقیب نیروهای دولتی است؟


نظام‌الدین قیصاری قوماندان پیشین حزب جنبش اسلامی که هنوز تحت تعقیب قوت‌های امنیتی افغان قرار دارد
نظام‌الدین قیصاری قوماندان پیشین حزب جنبش اسلامی که هنوز تحت تعقیب قوت‌های امنیتی افغان قرار دارد

عبدالرزاق قادری آمر امنیت قوماندانی امنیه بلخ به رادیو آزادی گفت که بر قیصاری اتهام‌هایی چون غصب زمین، داشتن افراد مسلح غیرمسئول و بی‌نظمی امنیتی در شهر مزار شریف وارد است و محکمه نیز حکم بازداشت او را صادر کرده است.

آمر امنیت بلخ گفت: "قیصاری با نیروهای امنیتی درگیری مسلحانه انجام داده است و نیز وسایط جنگی دولت را تخریب و نیروهای پولیس را مجروح کرده است، به همین دلیل وی تا زنده است تحت تعقیب نیروهای دولتی خواهد بود."

قادری گفت: "تا او زنده است ما در تعقیب‌اش هستیم، جرم را مرتکب شده است. او علیه دولت جنگ کرده است و علیه نیروهای امنیتی جنگ کرده است. وی پولیس را زخمی کرده است و تانک‌های ما را از بین برده است، او زیر پیگرد ماست."

عبدالرزاق قادری آمر امنیت بلخ می‌گوید از منزل قیصار مهمات، اسلحه و وسایط نظامی نیز به‌دست آمده است، اما در جریان عملیات خود قیصاری از ساحه فرار کرد.

پولیس بلخ می‌گوید که به‌خاطر گرفتاری قیصاری از شب شنبه الی ختم روز دوشنبه برای بیشتر از ۴۸ ساعت عملیات نظامی انجام شد که در نتیجه آن ۴۵ فرد مسلح وابسته به قیصاری دستگیر شدند.

به روز سه شنبه سید شاه سادات معاون امنیت ملی بلخ در جریان صحبت هایش با رسانه‌ها در مزارشریف یاد‌آور شد که نظر به معلومات موجود قیصاری در جوزجان است.

پیش از این داکتر نجیب هاشمی که خود را عضو ارشد شورای حزب جنبش در بلخ معرفی می‌کند به‌رسانه‌ها گفته است که قیصاری در جریان عملیات نیروهای افغان بر منزل او در مزار شریف بود، اما به روز یک‌شنبه به جوزجان انتقال یافت.

آقای هاشمی روشن نساخت که کی و چگونه قیصاری را به جوزجان انتقال داده است.

نظام‌الدین قیصاری نیز ناوقت شب یک‌شنبه در آخرین مصاحبه‌اش با رادیو آزادی گفت که زنده هست و در یک مکان امن قرار دارد. اما موقعیت دقیق خود را مشخص نساخت.

آقای قیصاری در رابطه به اتهامات وارده بر وی نیز وضاحت نه داده است، اما گفت که پیش اطلاع قبلی در مورد به اتهامات وارده بر وی نیروهای افغان بر منزل اش حمله کردند.

فرماندهی امنیه بلخ این ادعا های قیصاری را رد کرده است.

بشیر احمد تینج سخنگوی حزب جنبش اسلامی می‌گوید که با قیصاری در ارتباط است و اما از موقعیت دقیق او اطلاع ندارد که در جوزجان است یا هم در بلخ به سر می‌برد.

بشیر احمد تینج سخنگوی حزب جنبش اسلامی
بشیر احمد تینج سخنگوی حزب جنبش اسلامی

وی گفت:" تائید کرده نمی‌توانیم که آقای قیصاری در جوزجان باشد و دقیق آدرس‌اش را نمی‌دانیم. از طریق دوستای مشترک که داریم گاه‌و‌نا‌آگاه تماس می‌گیریم، زنده است ولی از نقاط نا‌معلوم صحبت می‌کند."

با این حال یک منبع نزدیک به نظام‌الدین قیصاری امروز چهار شنبه به رادیو آزادی گفته است که قیصاری در مزار شریف است و در یک محل امن از او نگهداری می‌شود.

اینکه قیصاری دقیقاً در کجاست و آیا بعد از تثبیت موقعیت‌اش نیروهای افغان بار دیگر علیه او دست به اقدام نظامی خواهد زد؟ موضوعی‌است که با گذشت زمان مشخص می‌شود.

XS
SM
MD
LG