لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

حمدالله محب و دبیر شورای امنیت روسیه با هم دیدار و گفت‌وگو کردند


حمدالله محب، مشاور امنیت ملی
حمدالله محب، مشاور امنیت ملی

امروز چهارشنبه (۲۷ قوس) ایران میزبان دبیران و مشاوران شورای امنیت برخی کشورهای منطقه در تهران بود.

در این نشست که به هدف بحث و گفت‌وگو روی امنیت منطقه برگزار شده، نمایندگان افغانستان روسیه، چین، هند، ترکمنستان و ازبکستان اشتراک کرده اند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی که به نمایندگی از افغانستان در نشست امنیت منطقه‌ای اشتراک کرده است، در حاشیۀ این نشست با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت روسیه دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری تاس به نقل از سخنگوی شورای امنیت روسیه گفته است که هر دو طرف در این دیدار در بارۀ امنیت افغانستان و منطقه و اهمیت این نشست چند جانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وی گفته است که جامعه جهانی باید برای برگزاری گفت‌وگوهای سیاسی داخلی مسالمت‌آمیز زمینه‌سازی کند.

در همین حال کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان به رادیوی آزادی گفت که بحث اصلی از سوی مقامات افغانستان در این نشست متمرکز به موضوع صلح و امنیت خواهد بود.

کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

او افزود: "به این هم اشاره می‌شود که افغانستان چقدر از رهگذر هراس‌افگنی متضرر شده است و مردم افغانستان و نیروهای امنیت ملی به نمایندگی از منطقه در مقابل هراس‌افگنی چقدر قربانی داده اند. آقای محب در این باره صحبت می‌کند که حمایت کشورها از هراس‌افگنی و گروه‌های غیرقانونی چقدر منطقه را با تهدید مواجه کرده است و اگر جلو آن گرفته نشود، تهدیدات چقدر افزایش خواهد یافت."

آقای حقمل افزود که در این نشست در مورد طرح صلح هفت ماده‌ای حکومت افغانستان نیز بحث خواهد شد.

این دومین نشست منطقه‌ای در پیوند به امنیت منطقه است که به میزبانی ایران برگزار می‌شود.

در پیوند به صلح افغانستان و مبارزه با هراس‌افگنی در حالی در این نشست گفت‌وگو می‌شود که دهمین دور گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان هفتۀ گذشته آغاز شد.

اکنون پرسش این‌جاست که برگزاری این گونه نشست‌ها تاثیری بر کاهش خشونت‌ها و تأمین امنیت خواهد گذاشت؟

یاسر احمدزی، رئیس انیستیتوت صلح افغانستان در واشنگتن به رادیوی آزادی می‌گوید که اگر نمایندۀ افغانستان در این نشست لابی‌گری درست کند، نتایج آن مثبت خواهد بود.

او افزود: "در این نشست نیاز است که نمایندۀ افغانستان لابی‌گری درست کند. همچنان در این نشست این موضوع مشخص شود که این کشورها در روند صلح افغانستان مانع ایجاد نمی‌کنند و مهم‌تر از همه این است که بین این کشورها هماهنگی و هم‌صدایی به میان آید و کارهای دیپلوماسی صورت نگیرد. سرانجام همه کشورها بر اساس یک اجندا مسئولیت خود را ادا کنند."

آقای احمدزی می‌گوید، پیش از این نیز نشست‌های این چنینی برگزار شده بود، اما نتایج واضح به همراه نداشته اند.

به گفتۀ وی، نیاز است که حکومت افغانستان در نشست‌های این چنینی با اجندای قوی و مشخص اشتراک کند تا به کشور و منطقه مثبت واقع شود.

XS
SM
MD
LG