لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

محب: افغانستان از تهدید‌های منطقه‌ای، نسبت به‌هر کشوری بیشتر صدمه دیده است


حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در نشست مشاوران امنیت ملی به اشتراک نمایندگان افغانستان، ایران، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و چین در تهران
حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در نشست مشاوران امنیت ملی به اشتراک نمایندگان افغانستان، ایران، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و چین در تهران

حمدالله محب مشاور امنیت ملی می‌گوید، افغانستان یکی از کشور های است که از تهدید های منطقه‌ای نسبت به هر کشور دیگر بیشتر صدمه دیده‌است.

آقای محب این را در سخنرانی در کنفرانس مشاوران کشور های منطقه در تهران گفت.

نشست دوم مشاوران امنیت ملی به اشتراک نمایندگان افغانستان، ایران، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و چین دیروز با صدور قطعنامۀ به پایان رسید.

آقای محب ​در سخنرانی خود به اشتراک کنندگان این اجلاس گفت، "تندروی، خشونت، مواد مخدر و حمایت برخی کشور‌ها از گروه‌های خصوصی غیر دولتی، از عوامل تهدید امنیت منطقه‌ای به حساب می‌رود."

کبیر حقمل سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان در بارۀ اجلاس مشاوران امنیت ملی در تهران به رادیو آزادی گفت: "این نشست روی برنامۀ هفت فقره‌ای صلح حکومت افغانستان، مبارزه با تروریزم، همکاری و نقش کشور‌ها برای عملی کردن این برنامه، متمرکز بود."

کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان
کبیر حقمل سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان

او افزود: "بحث بنیادی این بود که دهشت‌افگنی برای تمام کشور‌ها به‌خصوص منطقۀ ما یک پدیدۀ ضد و دشمن است و برای از بین بردن این پدیده باید مشترکاً مبارزه کرد، هیچ گروه دهشت‌افگن برای کشور خیر نمی‌رساند و هیچ کشور از حمایت گروه‌های غیر دولتی خصوصی منفعت برداشته نمی‌تواند. "

آقای محب در سخنرانی خود به اشتراک کنندگان نشست تهران همچنان به تسلیمی صدها جنگجوی گروه داعش در ننگرهار اشاره کرد.

او گفت که در این امر در کنار فعالیت‌های نیرو‌های امنیتی افغان، مردم هم زیاد کمک کردند.

پیش از این، ایران و روسیه در مورد گروه داعش در افغانستان بیشتر ابراز نگرانی کرده بودند و ارتباط خود با طالبان را به‌خاطر حضور روز افزون جنگجویان گروه داعش در افغانستان توجیه می‌کردند.

اما حمد‌الله محب گفت: "طالبان زمینه فعالیت گروه‌های تندرو دیگر مانند گروه داعش را در افغانستان فراهم کرده‌است."

نمایندگان افغانستان، ایران، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و چین در نشست مشاوران امنیت ملی در تهران
نمایندگان افغانستان، ایران، روسیه، ترکمنستان، ازبکستان و چین در نشست مشاوران امنیت ملی در تهران

او گفت: "طالبان از منطقه شناخت دارند، فرهنگ و زبان مردم را می‌فهمند و به گروه‌های تندرو دیگر زمینه فعالیت دهشت‌افگنانه را فراهم کرده‌اند."

حمدالله محب در ادامه سخنرانی خود از کشور‌های منطقه خواست که به مشکل طالبان به‌عنوان یک مشکل عمده بنگرند.

در این حال، عبدالکریم حقانیار کارشناس سیاسی افغان در ارتباط به سخنان آقای محب در کنفرانس ایران گفت: "آقای محب می‌خواهد، به روسیه، ایران و کشور‌های دیگر که نگران گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش هستند، این مطلب را برساند، جنگجویان داعش که به طالبان پیوسته و یا افغانستان را ترک کردند، به نوعی با طالبان همکار بودند. پس این کشورها باید در پالیسی خود در ارتباط به داعش در افغانستان، تجدید نظر کنند."

گروهی از داعشیان که در ولایت ننگرهار به حکومت افغانستان تسلیم شده بودند
گروهی از داعشیان که در ولایت ننگرهار به حکومت افغانستان تسلیم شده بودند

به‌گفته او تغییر در پالیسی این کشور‌ها ممکن نتایج خوب به میان آورد.

نشست مشاوران امنیت ملی در تهران در زمانی برگزار می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان پس از چند روز گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در دوحۀ قطر و مذاکره با مقام‌های پاکستانی، وارد کابل شد.

او با محمد اشرف غنی رئیس جمهور، مقام‌های حکومت، رهبران سیاسی افغان در بارۀ روند صلح گفت‌وگو و مشوره کرد.

علی شمخانی مشارو امنیت ملی ایران دیروز پس از این نشست در یک کنفرانس خبری مخالفت خود را با گفت‌وگو‌های میان طالبان و امریکا اعلام کرد.

او افزود، هر گفت‌وگو، استراتژی و فیصلۀ که در آن افغان‌ها اشتراک نداشته باشند، نتیجه نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG