لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۷

'طالبان روی آتش‌بس مشروط توافق کرده اند'


شماری از چهره‌های سیاسی می‌گویند زلمی خلیل‌زاد گفته است که طالبان روی برقراری آتش‌بس با مقام‌های امریکایی توافق کرده اند.
شماری از چهره‌های سیاسی می‌گویند زلمی خلیل‌زاد گفته است که طالبان روی برقراری آتش‌بس با مقام‌های امریکایی توافق کرده اند.

شماری از چهره‌های سیاسی که با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان دیدار داشته اند، می‌گویند مقام‌های امریکایی و طالبان در دیدارشان در قطر، روی آتش‌بس مشروط توافق کرده اند.

فضل‌احمد معنوی، یکی از این چهره‌های سیاسی و عضو دستۀ انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی که در دیدار خلیل‌زاد با عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی کشور حضور داشته به رادیو آزادی گفت: "آنچه که او (زلمی خلیل‌زاد) درگفته‌های خلیل‌زاد تازگی داشت همان کاهش خشونت و برقراری آتش‌بس بوده است، خلیل‌زاد همچنان گفته است که طالبان در گفتگو با امریکایی‌ها آتش‌بس را نیز پذیرفته اند؛ اما با قوای امنیتی افغان نه...، این موضوعات نیز بحث شده است که اگر به نیروهای امنیتی حمله می‌شود و به‌کمک نیروهای خارجی نیاز می‌داشته باشند، در صورتی‌که نیروهای خارجی با قوای امنیتی افغانستان کمک می‌کنند آنگاه این تعهد از میان خواهد رفت."

فضل‌احمد معنوی عضو دستۀ انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی
فضل‌احمد معنوی عضو دستۀ انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی

در این میان اسماعیل خان، یکی از چهره‌های پیشین جهادی که در نشست زلمی خلیل‌زاد با حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین حضور داشته است، می‌گوید در این نشست پیشنهادهایی نیز به آقای خلیل‌زاد مطرح شده اند.

او افزود: "پیشنهادات ما این بود که سرعت در پروسه صلح به‌میان آید و تلاش شود که اگر طالبان آتش‌بس دایمی را نمی‌پذیرند حداقل برای دو یا سه ماه این گروه را برای برقراری آتش‌بس قانع ساخته می‌توانند تا زمینه‌ساز اعتماد و باور در پروسه صلح شود."

در گزارشی که روز گذشت عرب نیوز به نشر رسانید، آمده است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته که اگر طالبان خواست مقام‌های امریکایی مبنی بر برقراری آتش‌بس ده روزه را نپذیرند، گفتگوهای دوطرف بی‌نتیجه پایان خواهد یافت. ادعا ای که از سوی دفتر زلمی خلیل‌زاد رد شده است.

با این همه ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در پیامی که به رادیو آزادی فرستاده، گفته است: "تا کنون میان مقام‌های امریکایی و طالبان روی برقراری آتش‌بس توافق نشده است و مشوره‌ها در این باره ادامه دارد."

از سوی دیگر سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی می‌گوید که "این گروه" به‌چیزی عمل خواهد کرد که در توافق‌نامه وجود دارد.

به گفتۀ وی، دور جدید گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان هم به هدف مشوره با رهبران این گروه متوقف شده است.

با این جود لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که حکومت افغانستان بر اعلام آتش‌بس تأکید می‌کند و تا زمانی که آتش‌بس اعلام نشود، گفت‌وگوهای صلح به پیش نخواهد رفت.

دیدار زلمی خلیل‌زاد با رئیس جمهور محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان و تعدادی ازمقام‌های حکومت
دیدار زلمی خلیل‌زاد با رئیس جمهور محمداشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجراییه افغانستان و تعدادی ازمقام‌های حکومت

او افزود: "تا زمانی که آتش‌بس نشود و طالبان از پناه‌گاهایشان بیرون نشوند، ما نه مذاکرات مستقیم کرده می‌توانیم و نه هم گفت‌وگوهای صلح به یک نتیجه می‌رسد."

زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ امریکا برای صلح افغانستان پس از دهمین دور گفت‌وگواش با نمایندگان طالبان در قطر به پاکستان رفت و از آنجا به کابل آمد.

وی در پایان این سفرهایش در صفحه توییترش نوشته است که این سفرها سودمند بودند.

XS
SM
MD
LG