لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۹

عادله راز: برای نابودی تروریزم باید منابع مالی آن از بین برده شود


عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد
عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد

در نشست شورای امنیت ملل متحد که جهت ارزیابی وضعیت افغانستان برگزار شده بود، در کنار سایر تهدیدات و چالش ها، مواد مخدر نیز به عنوان تهدید عمده یاد شد که حتی با بدست آمدن توافق صلح با طالبان نیز صلح و امنیت جهانی را با خطر مواجه خواهد ساخت.

عادله راز نماینده دایمی افغانستان در سازمان ملل هنگام سخنرانی در نشست شورای امنیت گفت، نیاز است تا برای تامین صلح در افغانستان و تضمین امنیت جهان، منابع تمویل مالی گروه‌های تروریستی از بین برده شود.

او گفت: "تمرکز ما باید تنها این نباشد که تروریستان را در میدان جنگ شکست دهیم، بلکه منابع تمویل آنان از درک جرایم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر نیز باید نابود شود. یک تلاش مشترک منطقوی نیاز است تا از کشت کوکنار گرفته تا با پروسس و بازار آن بگونه جدی مبارزه صورت گیرد. دولت افغانستان در پاسخ به مشکل مواد مخدر بالای کارخانه های آن عملیات هوایی انجام داد و نیروهای افغان تنها امسال سه هزار عملیات را اجرا کردند که منجر به کشف و ضبط هزاران کیلوگرام مواد مخدر و مواد کیمیاوی گردید."

عادله راز در ادامه افزود که نیروهای افغان تنها امسال هشت هزار قاچاقبر مواد مخدر را دستگیر کرده اند.

آنتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد در پیامی که به این نشست فرستاده بود، با اشاره به دست آوردهای نیروهای افغان در مبارزه علیه مواد مخدر گفته که، تنها امسال ده سرباز پولیس مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان در هنگام اجرای عملیات کشته شدند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز مواد مخدر را منبع اصلی تمویل مالی گروه های تروریستی در افغانستان و تهدید به امنیت کشورهای منطقه و جهان میداند. او از جامعه جهانی می‌خواهد تا در مبارزه علیه مواد مخدر باهم همدست شوند.

میرزا محمد یارمند معیین قبلی وزارت امور داخله و تحلیلگر امنیتی
میرزا محمد یارمند معیین قبلی وزارت امور داخله و تحلیلگر امنیتی

اما میرزا محمد یارمند معیین قبلی وزارت امور داخله و تحلیلگر امنیتی، کشورهای منطقه را در مبارزه علیه مواد مخدر به کم کاری متهم می‌کند. آقای یارمند می‌گوید، تمامی مواد کیمیاوی برای تولید مواد مخدر از طریق سرحدات همین کشورها وارد افغانستان می‌شود.

او گفت: "باید کشورهای منطقه و دنیا تعهد بسپارند، پریکرسرها در افغانستان تولید نمی‌شود و از کشورهای روسیه، آلمان، ایران و پاکستان به افغانستان وارد می‌شود. این مواد کیمیاوی که تریاک را به هیرویین تبدیل می‌کند، باید از وارد شدن آن به افغانستان جلوگیری شود. وقتی این کشورها از صادارت پریکرسرها به افغانستان جلوگیری نمی‌کنند، به این معنی است که آنان می‌خواهند افغانستان مارکیت مواد کیمیاوی آنان باشد. مسئله دیگر که افغانستان کشت را محو کند، محو تمامی مزارع کوکنار بناء به دلایل امنیتی ممکن نیست."

نگرانی از دوام کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان در حال است که با وجود تلاش امریکا جهت دریافت تضمین از قطع رابطه طالبان با تمامی گروه های تروریستی، تا هنوز این گروه تضمینی در رابطه به چگونگی کشت و تولید مواد مخدر پس از توافق صلح ارائه نکرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:07 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG