لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۰

'شماری از روزنامه‌های غربی به اظهارات جوبایدن تمرکز کرده اند'


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • هیل

روزنامۀ هیل، به اظهارات جو بایدن معاون رئیس جمهور پیشین امریکا تمرکز کرده است.

بایدن روز پنج‌شنبه در آخرین مناظره تلویزیونی نامزدان حزب دموکرات امریکا گفت: "مانع ادارۀ بارک اوباما جهت افزایش نیروها در سال ۲۰۰۹ میلادی در افغانستان شده بود."

معاون پیشین اوباما، دولت‌سازی در افغانستان را یک اشتباه و هدف دست نیافتنی خوانده بود.

به نوشتۀ هیل، مقام‌های ارشد امنیتی امریکا گفته اند، زیر فشار‌های شدید قصر سفید در اداره اوباما قرار داشتند تا آماری نشان دهند که افزایش نیرو در افغانستان کارا بوده است.

روزنامه در ادامه به‌نقل از همین مقام‌ها نوشته که گفته اند، واقعیت چنین نبود و شواهد در تضاد با موثریت افزایش نیرو در افغانستان قرار داشت.

جو بایدن که حالا نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ امریکا دانسته می‌شود، گفته که ایالات متحده ده سال پیش به عوض اعزام بیش از صد هزار نیرو به افغانستان، باید پالیسی مبارزه با تروریزم را با حضور کوچک‌تر دنبال می‌کرد و در نهایت نیرو‌های ویژۀ امریکا با هشدار‌های بالقوه مبارزه می‌کردند.

  • واشنگتن تایمز

روزنامۀ واشنگتن تایمز هم نوشته که جو بایدن ادعا می‌کند، با ادارۀ بارک اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا در جنگ بوده تا شمار نیرو را در افغانستان افزایش ندهد.

روزنامه در ادامه به نقل از بایدن نوشته که گفته است، این تصمیم یک اشتباه بود و می‌دانست که ایالات متحده با قدرت بیشتر در جنگ پیروز نمی‌شود.

به باور نویسنده، بایدن در مناظرۀ پنج‌شنبه با چالش روبه‌رو شد زیرا در آن، گزارش اخیر روزنامۀ واشنگتن پُست در مورد افغانستان به‌بحث گرفته شد‌.

روزنامه هفتۀ گذشته گزارش داده بود که مقام‌های امریکایی برای مردم می‌گفتند، جنگ افغانستان به‌خوبی پیش می‌رود اما در واقعیت چنین نبود و مقام‌ها به این باور رسیده بودند که جنگ از دست شان منحرف شده است.

  • اندپندنت

روزنامۀ اندپندنت چاپ بریتانیا در این مورد می‌نویسد، جو بایدن می‌خواهد تا تمامی نیروهای امریکایی، افغانستان را ترک کنند و تنها نیروهای ویژه در آن‌کشور باقی بمانند.

به نوشتۀ روزنامه، این موضع ضد جنگ بایدن را برنی سندرز سناتور حزب دموکرات در جریان مناظره پنج‌شنبه به چالش کشید.

در ادامه آمده که از سندرز پرسیده شد، اگر چنین مفکوره داشته چرا به نفع جنگ افغانستان رای داد؟ این سناتور در پاسخ گفته که هم مانند سایر همکارانش در کانگرس امریکا اشتباه کرده است.

در هنگام رای‌گیری برای مبارزه با تروریزم در افغانستان، تنها باربارا لی، سناتور امریکایی مخالفت کرده و رای منفی داده بود.

حالا برنی سندرز یکی از نامزدان دیگر احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌گوید که در آن هنگام خانم باربارا درست بود و دیگران همه اشتباه کردند.

XS
SM
MD
LG