لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

فردا "یک‌شنبه" نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد شد


آرشیف
آرشیف

محمد حنیف دانشیار، عضو این کمیسیون به رادیوی آزادی گفت که امروز در بارۀ گزارش بررسی آرای تمام ولایت‌ها تصمیم گرفته می‌شود و نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری فردا اعلام خواهد شد.

سرانجام پس از پایان روند تفتیش و بازشماری آرای ۳۴ ولایت، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را فردا یک‌شنبه اعلام خواهد کرد.

محمد حنیف دانشیار، عضو کمیسیون مستقل انتخابات به رادیوی آزادی گفت که گزارش بررسی آرای ۷ ولایت امروز شنبه از سوی دارالانشاء این کمیسیون به رهبری کمیسیون فرستاده می‌شود و آنان بر اساس این گزارش فیصله می‌کنند.

محمد حنیف دانشیار، عضو کمیسیون مستقل انتخابات
محمد حنیف دانشیار، عضو کمیسیون مستقل انتخابات

او افزود:"گزارش‌ها را ما از دارالانشاء خواسته‌ایم، ۲۷ ولایت قبلاً پروسس شده بود و آماده است و هفت ولایت دیگر هم گزارشش امروز روی میز‌ما می‌آید و ما روی آن بحث می‌کنیم، ببینیم که این گزارش‌ها که به ما می‌رسد، نیازمند این است که ما دوباره آن‌ها را به دارالانشاء هدایت کنیم تا دوباره بررسی شوند یا خیر؟"

آقای دانش با تاکید گفت: "اطمینان می‌دهیم که انشاالله فردا به‌خیر بخش نخست نتایج ابتدایی انتخابات را اعلام کنیم."

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات چندین بار گفته بود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را اعلام می‌کند، اما به دلیل بسته‌شدن دروازۀ دفترهای ولایتی این کمیسیون از سوی هواداران تیم انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی در هفت ولایت، نتایج ابتدایی تا کنون اعلام نشده است.

با آن که کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به‌روز یک‌شنبه اعلام خواهد شد، اما تیم انتخاباتی ثبات‌و‌همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله بر ابطال بیش از ۳۰۰ هزار رای و تفتیش و بازشماری مجدد آرای ۲۷ ولایت می‌کند.

فریدون خوزون، سخنگوی این تیم انتخاباتی به رادیوی آزادی می‌گوید: "تا زمانی که به این خواست‌های آنان رسیدگی نشود، نتایج انتخابات را نمی‌پذیرند."

فریدون خوزون، سخنگوی ثبات‌وهمگرایی
فریدون خوزون، سخنگوی ثبات‌وهمگرایی

او افزود: "ما حسن‌و‌نیت خود را برای شکستن بنبست انتخاباتی و حل بحران انتخاباتی اعلام کردیم، حالا مربوط به کمیسیون می‌شود که این‌ها هم به قانون برگشت کنند، سرنوشت ۳۰۰ هزار رای را معلوم کنند، در ۲۷ ولایتی که این‌ها و یک تیم متقلب در تبانی باهم رفتند و تفتیش کردند، آن تفتیش باید در حضورداشت تمام نهاد‌های ناظر انتخاباتی و تمام تکت‌های انتخاباتی صورت بگیره تا معلوم شود که اون جا چه صورت گرفته است."

با این وجود داوود سلطان‌زوی، عضو تیم انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمداشرف غنی به رادیوی آزادی می‌گوید که این تیم از تصمیم کمیسیون مستقل انتخابات حمایت می‌کند.

آقای سلطان‌زوی افزود: ما از اعلام نتایج استقبال می‌کنیم اگر صورت بگیرد، اصلاً باید نتایج بسیار وقت‌تر از این اعلام می‌شد، بارها مردم افغانستان را منتظر گذاشتند و یک فضای مغشوش سیاسی، ضمینه مساعد شدن برای توطئه‌های بعضی از گروه‌های توطئه‌گر، حالا هم وقتی نتایج اعلام شود ما از او استقبال می‌کنیم.

این در حالی‌است که کمیسیون مستقل انتخابات دو بار تقویم انتخابات ریاست جمهوری را نقض کرده است و با گذشت بیش از دو ماه از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، تا کنون نتوانسته است که نتایج ابتدایی این انتخابات را اعلام کند.

XS
SM
MD
LG